Σύλλογος Έκτακτων Αρχαιολόγων Σύλλογος Έκτακτων Αρχαιολόγων Σύλλογος Έκτακτων Αρχαιολόγων

Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag wbr invalid in Entity, line: 22 in /var/www/vhosts/seka.net.gr/httpdocs/s/plugins/content/imagegallery/imagegallery.php on line 45

Εργασιακά

Μνημείο αδιαφορίας ή προκλητικής απαξίωσης;

 

Κοινή καταγγελία ΠΣΕΠ ΥΠΠΟ - ΣΕΚΑ

για τη στάση της Διοίκησης της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων

η οποία εμπλουτίζει την έννοια της «εργασιακής ομηρίας»

 

 

Το Πανελλήνιο Σωματείο Εκτάκτου Προσωπικού του Υπουργείου Πολιτισμού (ΠΣΕΠ ΥΠΠΟ) και oΣύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων (Σ.ΕΚ.Α.), καταγγέλλουμε με τον πιο απερίφραστο τρόπο τη στάση της Διοίκησης της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων (ΕΕΑ), η οποία για δεύτερη συνεχόμενη εβδομάδα αρνείται να ενημερώσει ΙΔΟΧ συνάδελφό μας για την προοπτική παράτασης της εργασίας της. Η στάση αυτή, η οποία εμπλουτίζει την έννοια της «εργασιακής ομηρίας» όπως την έχουμε γνωρίσει, αποτελεί μνημείο είτε αδιαφορίας είτε προκλητικής απαξίωσης προς τη συνάδελφό μας. Ας αποφασίσει η Διοίκηση και η Αναπληρώτρια Προϊσταμένη της ΕΕΑ που φέρει ακέραια την ευθύνη, για ποιο από τα δύο πρόκειται.

Σε όλη τη διάρκεια της εβδομάδας 31/05-04/06, οι ίδιοι οι πρόεδροι των δύο Σωματείων έκτακτου προσωπικού και σε συνεννόηση και συνεργασία των δύο συλλογικών φορέων για να μην κάνουμε κατάχρηση του χρόνου της Υπηρεσίας, προσπαθήσαμε με τυπικό τρόπο να επικοινωνήσουμε με την Διοίκηση της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων και να επαληθεύσουμε την αυτονόητη για εμάς συνέχιση της εργασίας του προσωπικού στο έργο «Δημιουργία Επισκέψιμων Ενάλιων Αρχαιολογικών Χώρων (ΕΕΑΧ) στην Αλόννησο και στο Δυτικό Παγασητικό», που εκτελείται με αυτεπιστασία από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων.

Στο τελευταίο έγγραφό μας με αρ. πρωτ. 3909 της 04/06/21, προς τους κ.κ. Αι. Δελλαπόρτα (Αναπληρώτρια Προϊσταμένη της ΕΕΑ), Λ. Μενδώνη (Υπουργό Πολιτισμού), Μ. Αντωνόπουλο (Υπηρεσιακό Γραμματέα ΥΠΠΟΑ), Τ. Βελένη (Προϊσταμένη ΓΔΑΠΚ), και κοινοποίηση προς τον Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ), οι δύο Σύλλογοι κατά λέξιν σημειώσαμε για την πολυήμερη μεν, άκαρπη δε, προσπάθεια τόσο της ΙΔΟΧ συναδέλφου, όσο και των εκπροσώπων των ΣΕΚΑ και ΠΣΕΠ ΥΠΠΟ για να ενημερωθούν σχετικώς:

«Θεωρούμε άδικο για τους ΙΔΟΧ συναδέλφους μας οι οποίοι εργάζονται στο έργο και δίνουν τη μάχη για την εργασιακή τους επιβίωση, σήμερα μόνο να υποθέτουν και να μη γνωρίζουν κυριολεκτικώς τι τους ξημερώνει, και παρά τις έγκαιρες και τυπικές προσπάθειές τους να πληροφορηθούν τα σχετικά με το εργασιακό τους μέλλον.

Θεωρούμε απαξιωτική για τα σωματεία μας, οι εκπρόσωποι των οποίων επιχείρησαν να μιλήσουν τηλεφωνικά με την Προϊσταμένη της Εφορείας Εναλίων, άφησαν σχετικά μηνύματα στη γραμματεία της Εφορείας εξηγώντας το επιτακτικό της υπόθεσης, μετέβηκαν στο Βυζαντινό Μουσείο για να πετύχουν εκ του σύνεγγυς συνάντηση, ακόμη να βρισκόμαστε στο σκοτάδι και στην αναμονή μιας απάντησης».

 

Τα δύο σωματεία, ΠΣΕΠ ΥΠΠΟ και ΣΕΚΑ, θεωρούμε τη «Δημιουργία Επισκέψιμων Ενάλιων Αρχαιολογικών Χώρων (ΕΕΑΧ) στην Αλόννησο και στο Δυτικό Παγασητικό» που εκτελείται με αυτεπιστασία από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων, ένα πολύ σημαντικό έργο με πολιτιστική βαρύτητα η οποία ξεπερνά την ακτίνα της τοπικής κοινωνίας, και μέσο θετικής προβολής του επιστημονικού αντικειμένου της ενάλιας αρχαιολογίας.

Τα δύο σωματεία, θεωρούμε αυτονόητη τη συνέχιση του έργου αυτού (όπως και κάθε άλλου σημαντικού αρχαιολογικού έργου) το οποίο μάλιστα έχει ήδη αποδώσει πρόοδο και καρπούς, με την παράταση της σύμβασης να είναι προς το συμφέρον της Υπηρεσίας και του Έργου (όπως τεκμηριώνεται και στην Εισήγηση της Επιτροπής Παρακολούθησης του έργου της 19/05/21), και έχει στρωμένο οικονομικό προϋπολογισμό για την επεξεργασία του πλούσιου φυσικού αντικειμένου σε ευρύτερο χρονικό ορίζοντα εργασιών (όπως ορίζεται στην Υ.Α. Αυτεπιστασίας εκτέλεσης του Υποέργου 1 και στο Τεχνικό Δελτίο του Υποέργου).

Η ΙΔΟΧ συνάδελφος αρχαιολόγος που μέχρι και σήμερα εργάζεται στο έργο, είναι ειδικευμένη Μουσειολόγος (επισημαίνουμε ότι η ΕΕΑ δεν διαθέτει άλλον υπάλληλο με την ειδικότητα αυτή, ούτε στο τακτικό προσωπικό της), και έχοντας εργαστεί από την αρχή του έργου (με την ολοκλήρωση της πρώτης πιλοτικής λειτουργίας) έχει σχηματίσει σαφή και εμπεριστατωμένη εικόνα της φύσης, των ιδιαιτεροτήτων των εναλίων αρχαιοτήτων και του προς εκτέλεση φυσικού αντικειμένου, έχει αποκτήσει ειδική πείρα επί της συγκεκριμένης εργασίας της, ενώ διαθέτει και την πολύτιμη εμπειρία στη διεξαγωγή διεθνών διαγωνιστικών διαδικασιών λόγω προηγούμενης εργασίας.

ΠΣΕΠ ΥΠΠΟ και ΣΕΚΑ κατέληγαν στο κοινό τους έγγραφο πως «θεωρούμε αναγνωρισμένη τοις πράγμασι την ανανέωση της σύμβασης εργασίας της συναδέλφου, και, καθώς υπάρχει αντικείμενο και χρηματοδότηση, καλούμε χωρίς άλλη καθυστέρηση την Εφορεία Εναλίων να αναγνωρίσει με τυπικό τρόπο αφενός τη συνέχιση της εργασίας της συναδέλφου, αφετέρου την απρόσκοπτη ανάπτυξη των εργασιών για το σημαντικό εν λόγω έργο. Κάθε άλλη σκέψη από την πλευρά της Διοίκησης της ΕΕΑ, δεν αποτελεί μόνο αντεργατική πρόκληση σε βάρος της εργαζόμενης συναδέλφου, αλλά απειλεί να τινάξει στον αέρα το έργο Δημιουργία Επισκέψιμων Ενάλιων Αρχαιολογικών Χώρων (ΕΕΑΧ) στην Αλόννησο και στο Δυτικό Παγασητικό, τόσο από την άποψη των διαδικασιών όσο και από την άποψη των χρονοδιαγραμμάτων».

Λίγες ώρες μετά την προώθηση του εγγράφου αυτού, στο κλείσιμο της πρώτης εβδομάδας του Ιουνίου, η ΙΔΟΧ συνάδελφος ενημερωνόταν προφορικά για την απόλυσή της. Η ΕΕΑ …«παρέλειψε» να ενημερώσει την εργαζόμενη, τόσο πριν, όσο και μία εβδομάδα μετά, για την (αδικαιολόγητη όσο και προκλητική) μη ανανέωση της σύμβασής της.

Προφανώς, για την Αναπληρώτρια Προϊσταμένη της ΕΕΑ, από την οποία όλοι περίμεναν μία απάντηση, δεν είχαν και ιδιαίτερη σημασία

α) ούτε τα συνεχή ερωτήματα της ΙΔΟΧ συναδέλφου και των εκπροσώπων των δύο σωματείων, τα οποία συναντούσαν μόνο την άγνοια του προσωπικού της ΕΕΑ, το οποίο και αυτό βρισκόταν σε αναμονή της επίσημης θετικής εντολής από την πλευρά της Αναπληρώτριας Προϊσταμένης,

β) ούτε η «παράλειψη» στο αμέσως προηγούμενο χρονικό διάστημα ειδοποίησης προς τη συνάδελφο να λάβει το σημαντικό αριθμητικά υπόλοιπο ημερών αδείας της (δύο εβδομάδες) στο πλαίσιο της πρώτης σύμβασης, γεγονός που εξάλλου αποτελούσε εύλογο υπαινιγμό από την πλευρά της ΕΕΑ για τη συνέχιση της εργασίας της

γ) ούτε το γεγονός ότι, μέχρι και τις 4 Ιουνίου, η συνάδελφος καθημερινώς ταξίδευε από την Χαλκίδα στην Αθήνα συνεχίζοντας ως όφειλε να προφέρει την εργασία της (με την μετακίνηση αυτή να είναι γνωστή στην ΕΕΑ).

Καλούμε την Αναπληρώτρια Προϊσταμένη της ΕΕΑ να συνειδητοποιήσει πως οι (μη) ενέργείες της αυτές αποτελούν πρόκληση προς όλους τους ΙΔΟΧ «εργαζόμενους» που δίνουμε καθημερινά τον αγώνα για την εργασιακή μας επιβίωση.

Στον βαθμό που δεν έχει καταγραφεί το ελάχιστο πρόβλημα στη συνεργασία της ΕΕΑ με την ΙΔΟΧ συνάδελφο, και αντιθέτως παρατηρείται αξιοσημείωτη πρόοδος στο έργο από την εξειδικευμένη όσο και απαιτητική εργασία της τελευταίας, και με δεδομένο ότι υφίσταται πλούσιο φυσικό αντικείμενο, και συντρέχουν όλοι οι όροι (οικονομικοί, προγραμματισμός σε βάθος μηνών, κλπ.) για να συνεχιστεί το έργο, θεωρούμε αυτό που στις 04/06/21 επιχείρησε να υλοποιήσει η ΕΕΑ σε βάρος της συναδέλφου, δεν είναι «λύση της συνεργασίας», αλλά (αδικαιολόγητη όσο και προκλητική) απόλυση.

Ωστόσο πιστεύουμε ότι υπάρχει ακόμη ο χρόνος να αναιρεθεί η πολύ κακή αυτή εξέλιξη, και η Αν. Προϊσταμένη της ΕΕΑ να επαναφέρει στην εργασία της τη συνάδελφο. Μετά την αρχική πίεση που ασκήθηκε εκ μέρους της συναδέλφου και των δύο Συλλόγων, φάνηκε να διανοίγεται μια θετική προοπτική, και πάλι όμως χωρίς καμία δέσμευση και καμία συγκεκριμένη ενημέρωση από την πλευρά της Εφορείας.

Καλούμε ξανά την Διοίκηση της ΕΕΑ και τους εμπλεκόμενους φορείς του ΥΠΠΟΑ να προασπίσουν όχι μόνο τα βαλλόμενα εργασιακά δικαιώματα των ΙΔΟΧ συναδέλφων, αλλά και την προοπτική συνέχισης και ολοκλήρωσης του εν λόγω έργου, η οποία έχει τεθεί εν αμφιβόλω.

Τέλος, δεν θα μπορεί να θεωρηθεί κάτι λιγότερο από εμπαιγμός και υποκρισία, σενάριο ολιγοήμερης παράτασης της εργασίας της συναδέλφου, μόνο και μόνο για να εξασφαλιστεί τυπικώς (έστω και εκ των υστέρων) η ΕΕΑ ως προς την υποχρέωσή της να αναγνωρίσει και να χορηγήσει ημέρες οφειλόμενης αδείας στην ΙΔΟΧ συνάδελφο.

Να σταματήσει η κοροϊδία! Να δοθεί τώρα παράταση εργασίας στη συνάδελφο τουλάχιστον ισόχρονη με την πρώτη σύμβασή της, και στην προοπτική εργασίας της για όλους τους μήνες που προέβλεπε η προκήρυξη!

Να μεριμνήσει η ΕΕΑ, και όλες οι ΕΦΑ, ώστε το ΙΔΟΧ προσωπικό (στο συγκεκριμένο έργο, αλλά και σε κάθε ανάλογη περίπτωση) να μπορεί να κάνει τον εργασιακό προγραμματισμό του και να οργανώνει τη ζωή του. Να σταματήσουν οι απαξιωτικές και προσβλητικές πρακτικές που δηλητηριάζουν τις σχέσεις ανάμεσα στους εργαζομένους στον Πολιτισμό!

 

09-06-21


Να μπει ένα τέρμα στις αυθαιρεσίες ΥΠΠΟΑ και ΕΦΑΗ

 

Σε κρεσέντο εργοδοτικής αυθαιρεσίας διολισθαίνει συνεχώς η ΕΦΑΗ και το ΥΠΠΟΑ απέναντι στους συμβασιούχους των αρχαιολογικών εργασιών στο νέο αεροδρόμιο Καστελλίου. Υπενθυμίζουμε ότι βασικά αιτήματα της στάσης εργασίας, που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Πέμπτη, 15/4, στο Ηράκλειο Κρήτης ήταν η άμεση πληρωμή όλων των δεδουλευμένων και η παύση διερεύνησης από την ΕΦΑΗ για τυχόν καταχρηστικότητα της επίσχεσης εργασίας, διάρκειας 6 ημερών, των απλήρωτων εργαζομένων. Ο ΣΕΚΑ σημείωνε σε ανακοίνωσή του ότι τέτοιες αποφάσεις τις λαμβάνει η αστική δικαιοσύνη και όχι οι εργοδότες.

Παρόλη την παρουσία περίπου 50 συμβασιούχων του εν λόγω έργου στη στάση εργασίας, η ΕΦΑΗ δεν εγκατέλειψε τον ρόλο του δικαστή και προώθησε προς το ΥΠΟΜΕ τις καταστάσεις πληρωμής των εν λόγω εργαζομένων χωρίς τις 4 από τις 6 ημέρες της επίσχεσης. Κάτι που ούτε υποχρεωνόταν ούτε έπρεπε να κάνει. Έκρινε, λοιπόν, προκαταβολικά ως καταχρηστική την επίσχεση από την 3η μέρα και έπειτα, από τη στιγμή, δηλαδή, που ενημέρωσε τους εργαζόμενους ότι σύντομα θα πληρώνονταν τον έναν εκ των χρεωστούμενων μισθών. Το κωμικοτραγικό της όλης υπόθεσης είναι ότι η ΕΦΑΗ συγχέει τον μέλλοντα με τον αόριστο, δηλαδή αυτό που πρόκειται να γίνει με αυτό που έγινε. Για παράδειγμα, οιοσδήποτε από τους εν λόγω απλήρωτους εργαζόμενους δε μπορεί να προμηθευτεί τα απαραίτητα για την διαβίωσή του επειδή θα υποσχεθεί στον εκάστοτε έμπορο ότι θα τον πληρώσει. Δεν ισοδυναμεί η υπόσχεση πληρωμής με την ίδια την πληρωμή.

Εκτός, λοιπόν, πραγματικότητας βρίσκεται το ΥΠΠΟΑ και η ΕΦΑΗ που επιλέγουν να τιμωρήσουν τους συμβασιούχους του Καστελλίου και να μετακυλήσουν σε αυτούς την ευθύνη καθυστέρησης καταβολής του μισθού του Μαρτίου, επειδή προκάλεσαν (!) τον έλεγχο νομιμότητας για την επίσχεση. Η αδιαφορία και εκδικητικότητά του ΥΠΠΟΑ αναδεικνύεται καθαρότερα από το γεγονός ότι οι απλήρωτοι συμβασιούχοι προέβησαν σε επίσχεση εργασίας και λόγω των μεγάλων εξόδων μετακίνησης στην εργασία τους, αφού δεν πληρώνονται οδοιπορικά για τα 80 χλμ. που διανύουν με ίδια έξοδα καθημερινά. Υπόδειγμα, λοιπόν, προς τον κόσμο της εργοδοσίας η ΕΦΑΗ, όχι μόνο επειδή εκδικείται κακοπληρωμένους εργαζόμενους, αλλά και επειδή διδάσκει τους απανταχού εργοδότες ότι μπορούν να ενεργούν κατά το δοκούν και καταχρηστικά απέναντι στους εργαζόμενούς τους.

Η πλήρως υποστελεχωμένη ΕΦΑΗ λειτουργεί απρόσωπα, διεκπεραιωτικά και, κατά συνέπεια, απαξιωτικά απέναντι στους εργαζόμενους. Για το λόγο αυτό, άλλωστε, παρότι υπήρξε προειδοποίηση 3 μέρες πριν την στάση εργασίας, δεν υπήρξε κανείς στην υπηρεσία την ημέρα εκείνη να δεχτεί επίσημα τους εργαζόμενους και την αντιπροσωπεία τους. Για το λόγο αυτό, επίσης, ενώ ο ΣΕΚΑ κατάφερε να παρέμβει την ίδια μέρα που έγινε γνωστή η δυσμενής αυτή εξέλιξη, δηλαδή στις 16/4, στη διευθύντρια της ΓΔΑΠΚ, αντίθετα με την προϊσταμένη της ΕΦΑΗ δε έχει σταθεί δυνατό έως σήμερα να επικοινωνήσει. 

Καλούμε το ΥΠΠΟΑ και το ΥΠΟΜΕ να εγκαταλείψουν τις λογικές φαρ ουέστ και να πάψουν να αυτενεργούν προς βλάβη των εργαζομένων. Το αναπτυξιακό αφήγημα της νυν και πρώην κυβέρνησης προς τον λαό της Κρήτης και τους κατοίκους της περιοχής του Καστελλίου για το φαραωνικής κλίμακας νέο αεροδρόμιο αποδεικνύεται, όπως αναμενόταν, ένα αξιοθρήνητο φιάσκο στις πλάτες των εργαζομένων. Απαιτούμε την άμεση καταβολή όλων των δεδουλευμένων του Μαρτίου και όλων των ημερών της επίσχεσης. Απαιτούμε το αυτονόητο, δηλαδή την κανονική και έγκαιρη καταβολή των μισθών!


Τι σημαίνει η πρόσφατη απόφανση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τους συμβασιούχους;

 

Έπειτα από ερωτήματα που δέχτηκε ο Σύλλογός μας σχετικά με τη σημασία της πρόσφατης απόφανσης του Δικαστηρίου Ευρωπαϊκής Ενώσεως για τους συμβασιούχους, παραθέτουμε ως μια πρώτη απάντηση στο εν λόγω ζήτημα τη γραπτή σύνοψη τού δικηγόρου Γ. Μελλισάρη, νομικού συμβούλου του Εργατικού Κέντρου Αθήνας (το κείμενο αυτό συντάχτηκε έπειτα από αρχική σχετική πρόσκληση του ΠΣΕΠ ΥΠΠΟ προς τον κ. Μελλισάρη).

Ως Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων, μιλώντας συνδικαλιστικά, θέλουμε να επιμείνουμε καταρχήν στα ακόλουθα:

α) Η πραγματική λύση των προβλημάτων των συμβασιούχων βρίσκεται στην συλλογική πίεση που είμαστε σε θέση να ασκήσουμε προς το υπουργείο στο οποίο αναφερόμαστε και την εκάστοτε κυβερνητική εξουσία. Οι αποφάνσεις των εθνικών και ευρωπαϊκών Δικαστηρίων μπορούν, στην καλή περίπτωση, να δώσουν θετική διέξοδο στην πίεση αυτή. Αν δεν υφίσταται συλλογικός αγώνας, καμία απόφαση δικαστηρίου δεν πρόκειται να έρθει να προστατεύσει τους επί συμβάσει εργαζόμενους, μόνο και μόνο επειδή θα «υπηρετεί το Δίκαιο, την ισονομία ή την ισοπολιτεία».

β) Και για την συγκεκριμένη θετική απόφανση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ενώσεως «κρατάμε μικρό καλάθι». Όχι μόνο διότι η ερμηνεία της απόφανσης αυτής στα ελληνικά δικαστήρια μπορεί να μην είναι αυτή που οι συμβασιούχοι επιθυμούμε, αλλά διότι (βλέποντας το πρόσφατο, θερινό «κούρεμα» των αναδρομικών των συνταξιούχων κατά 60% από την κυβέρνηση, δηλαδή την καρατόμηση ενός δικαιώματος των συνταξιούχων το οποίο είχε αναγνωριστεί από το ίδιο το Συμβούλιο της Επικρατείας) έχουμε μάθει ότι η υλοποίηση μιας δικαστικής νίκης των εργαζομένων, και πάλι (επιχειρείται να) κρίνεται από την κρατική εξουσία.

Γ) Τέλος, δεν πρέπει να υποτιμηθεί ο γενικός κίνδυνος της σταδιακής υπαγωγής του εθνικού Δικαίου, στο ευρωπαϊκό. Μολονότι εν προκειμένω η απόφαση του ευρωπαϊκού Δικαστηρίου φαίνεται εκ πρώτης να ευνοεί τους Έλληνες εργαζόμενους επί συμβάσει, δεν θεωρούμε ότι πρέπει να υιοθετηθεί μια λογική γενικής υποταγής της ελληνικής νομοθεσίας στα ευρωπαϊκά παραγγέλματα.

Ακολουθεί το κείμενο του νομικού Γ. Μελλισάρη:

Με την απόφαση του Δικαστηρίου Ευρωπαϊκής Ενώσεως (ΔΕΕ) της 11-1-2021 (υπόθεση C-760/18, Μ.B. κλπ. κατά Δήμου Αγίου Νικολάου), που αποφάνθηκε σε προδικαστικό ερώτημα που του είχε αποστείλει το Μονομελές Πρωτοδικείο Λασιθίου για υπόθεση Συμβασιούχων εργαζομένων του τομέα καθαριότητος του Δήμου και συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, αν υπάρχει η δυνατότητα μετατροπής των συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε συμβάσεις αορίστου χρόνου, βάσει της οδηγίας-πλαίσιο 1999/70/ΕΚ, δημιουργείται το πρώτο ουσιαστικό ρήγμα στο σκόπελο του άρθρ. 103 παρ. 8 του Συντάγματος, το οποίο εισήχθη με τη  συνταγματική αναθεώρηση του 2001. Θυμίζουμε ότι με βάση αυτό «Απαγορεύεται η από το νόμο μονιμοποίηση προσωπικού που υπάγεται στο πρώτο εδάφιο ή η μετατροπή των συμβάσεών του σε αορίστου χρόνου. Oι απαγορεύσεις της παραγράφου αυτής ισχύουν και ως προς τους απασχολουμένους με σύμβαση έργου».:

Το ΔΕΕ, εξετάζοντας τα ερωτήματα του Μονομελούς Πρωτοδικείου Λασιθίου, έδωσε τις εξής απαντήσεις οι οποίες (ειδικά η δεύτερη), γεννούν εκ νέου τις ελπίδες των εργαζομένων «συμβασιούχων», οι οποίοι ποτέ δεν έπαψαν ουσιαστικά να διατηρούνται από την Πολιτεία σε «εργασιακή ομηρεία», παρά τις αυτονόητες υπηρεσίες που προσφέρουν σε διάφορους κλάδους της οικονομίας

- Στο πρώτο ερώτημα του ελληνικού Δικαστηρίου απάντησε ότι όπου η οδηγία πλαίσιο 1999/70 αναφέρεται σε «διαδοχικές συμβάσεις ορισμένου χρόνου» εννοεί και περιλαμβάνει (εκτός από τις συμβατικές παρατάσεις των συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου) και αυτές που έγιναν με εθνικές νομοθετικές διατάξεις (νομοθετική παράταση συμβάσεων δηλ.), έστω και αν δεν τηρήθηκε ο έγγραφος τύπος που προβλέπεται στο εσωτερικό δίκαιο για την έγκυρη σύναψη τους

- Στο δεύτερο, πιο κρίσιμο και ευρέος ενδιαφέροντος ερώτημα, έδωσε την εξής απάντηση:

Τα ελληνικά (εν προκειμένω) δικαστήρια, ΥΠΟΧΡΕΩΝΟΝΤΑΙ να εφαρμόσουν όλες τις κρίσιμες διατάξεις του εσωτερικού δικαίου (ακόμα και προγενεστέρων της οδηγίας) που ισχύουν ακόμα και που προβλέπουν αποτελεσματικές κυρώσεις για την αποφυγή καταχρηστικής χρησιμοποίησης διαδοχικών συμβάσεων εργασίας ορισμένου χρόνου (ακόμη και στο δημόσιο, ΝΠΔΔ κλπ.), αν με την χρήση αυτών των διατάξεων παρέχεται προστασία των «συμβασιούχων». Πρέπει δηλ. να εξετάσει αν η διάταξη προγενέστερης και ακόμα ισχύουσας εθνικής ρύθμισης που επιτρέπει τη μετατροπή διαδοχικών συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου μπορεί, ενδεχομένως, να εφαρμοστεί. Μάλιστα, το ΔΕΕ δέχεται περαιτέρω, ότι ο εθνικός δικαστής κατά την υποχρεωτική ερμηνεία των ισχυουσών εθνικών διατάξεων, δεν εμποδίζεται απο εθνικές διατάξεις ακόμη και συνταγματικής φύσης, που απαγορεύουν απολύτως τέτοια μετατροπή στο δημόσιο τομέα.

Η απόφαση αυτή είναι πολύ σημαντική για δύο κυρίως λόγους:

Μ’ άλλα λόγια, ο Έλληνας δικαστής οφείλει: α) να εξετάσει ποια μέτρα υπάρχουν στο ισχύον εθνικό δίκαιο που να αποτρέπουν την καταχρηστική διαδοχική σύναψη συμβάσεων ορισμένου χρόνου και μάλιστα μέτρα που πρέπει να είναι «αρκούντως αποτελεσματικά και αποτρεπτικά για να διασφαλίζουν την πλήρη αποτελεσματικότητα των κανόνων που θεσπίστηκαν κατ’ εφαρμογήν της συμφωνίας- πλαισίου», β) αν κρίνει ότι τα μέτρα αυτά (ποινική ή πειθαρχική ευθύνη κλπ.) δεν επαρκούν, τότε οφείλει να χρησιμοποιήσει και τη διάταξη του άρθρ. 8 Ν. 2112/1920 και να «μετατρέψει» τη σύμβαση σε αορίστου χρόνου, γ) από την υποχρέωση αυτή δεν δεσμεύεται από τη μεταγενέστερη της Οδηγίας συνταγματική αναθεώρηση η οποία δεν μπορεί να αποτελεί ανάχωμα στην αποτελεσματική προστασία που παρέχει η Οδηγία.

Της απόφασης αυτής μπορούν να κάνουν χρήση όχι μόνο οι ήδη ενάγοντες «συμβασιούχοι» αλλά και όσοι εργάζονται σε δημόσιες υπηρεσίες ή Ο.Τ.Α. ή Ν.Π.Δ.Δ., προκειμένου να ξεπεραστεί ο σκόπελος που έθετε μέχρι σήμερα η νομολογία, δηλ. το άρθρ. 103 παρ. 8 του Συντάγματος. Επίσης, στο μέτρο που οι αποδοχές ενός εργαζόμενου ορισμένου χρόνου κατά το διάστημα που εργαζόταν στο δημόσιο ή ΟΤΑ ή ΝΠΔΔ, υπολείπονταν για οποιοδήποτε λόγο των εργαζομένων αορίστου χρόνου, γεννώνται και χρηματικές αξιώσεις κατά περίπτωση.

Μένει να δούμε, τι αντιμετώπισης θα τύχει η απόφαση αυτή από τα ελληνικά δικαστήρια (τα οποία πάντως δεσμεύονται από τις βασικές σκέψεις της απόφασης του ΔΕΕ), ιδίως στο ζήτημα της υποχρεωτικής έρευνας για την ύπαρξη ισοδυνάμων αποτελεσματικών μέτρων για την αποφυγή της κατάχρησης της σύναψης διαδοχικών συμβάσεων ορισμένου χρόνου. Είναι όμως ένα τεράστιο βήμα προς τη δικαίωση χιλιάδων εργαζομένων που παρέχουν επί έτη υπηρεσίες και οι οποίοι βιώνουν καθημερινά την ανασφάλεια και το φόβο για το μέλλον της εργασίας τους.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΕΛΙΣΣΑΡΗΣ, ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ

ΝΟΜΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΘΗΝΑΣ

Αναφορικά με τις επισχέσεις εργασίας σε έργα του ΥΠΠΟΑ

 

 

Σύμφωνα με τη νομοθεσία ο εργοδότης έχει την υποχρέωση να καταβάλλει στον εργαζόμενο τις συμφωνημένες αποδοχές του σε τακτά χρονικά διαστήματα (άρθρο 648 ΑΚ). Σε περίπτωση καθυστέρησης καταβολής των αποδοχών για σημαντικό χρόνο ο εργαζόμενος μπορεί να ασκήσει το δικαίωμα της επίσχεσης της εργασίας του (άρθρα 325, 329, 349 ΑΚ), δηλαδή να διακόψει την παροχή εργασίας του έως ότου καταβληθούν οι καθυστερούμενες αποδοχές του. Αποτέλεσμα αυτού είναι ότι ο εργοδότης βρίσκεται σε κατάσταση υπερημερίας με όλες τις απορρέουσες για αυτόν απέναντι στο μισθωτό υποχρεώσεις, δηλαδή την καταβολή των αποδοχών του και για το χρονικό διάστημα που διαρκεί η επίσχεση εργασίας του. Ο εργαζόμενος για το εν λόγω χρονικό διάστημα όχι μόνο δεν υποχρεούται να προσφέρει εργασία, αλλά δικαιούται να απασχοληθεί και αλλού για την κάλυψη των βασικών βιοτικών αναγκών του. Παράλληλα είναι έτοιμος προς εργασία στη διάθεση του εργοδότη σε περίπτωση που για οποιοδήποτε λόγο αρθεί η υπερημερία του.

Αναφορικά με τις ενέργειες των ΕΦΑ στις περιπτώσεις των έργων όπου έχουν πραγματοποιηθείεπισχέσεις εργασίας, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε και για τα ακόλουθα:

α) Σύμφωνα και με τη «Γνωστοποίηση της υπ’ αριθμ. 136/2016 γνωμοδότησης του ΝΣΚ σχετικά με την επίσχεση εργασίας», η οποία και επισυνάπτεται, «...εφόσον η επίσχεση εργασίας είναι νόμιμη,η ασφάλιση στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ συνεχίζεταιμε βάση τα στοιχεία των ασφαλιστικών οργάνων του...».

β) Στον βαθμό που τα πολιτικά δικαστήρια δεν έχουν κρίνει, έπειτα από καταγγελία και προσφυγή σε αυτά, την επίσχεση εργασίας «καταχρηστική», τότεοι εργαζόμενοι που εξέρχονται από την διαδικασία της επίσχεσης πρέπει να πληρωθούν κανονικά και για τις ημέρες της επίσχεσης.

Στην περίπτωση των έργων με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, στα οποία η επίσχεση εργασίας δεν θεωρείται «επιλέξιμη δαπάνη», οι ΕΦΑ που βαρύνονται ως εργοδότες για τις καθυστερήσεις καταβολής δεδουλευμένων θα πρέπει να αναζητήσουν άλλο κωδικό για να αποκαταστήσουν τις απολαβές των εργαζομένων τους οι οποίοι υποχρεώθηκαν να προβούν σε επίσχεση της εργασίας τους.

 

ΙΚΑ Επίσχεση εργασίας

Κωδικός ενσήμου αρχαιολόγου - ασφαλιστικό πακέτο κάλυψης

Αγαπητοί συνάδελφοι,

όταν υπογράφουμε σύμβαση εργασίας, ένα από τα βασικά στοιχεία που πρέπει να επαληθεύουμε είναι ότι η πρόσληψή μας γίνεται με την ειδικότητά μας, εκείνη του Αρχαιολόγου.

Είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε τον κωδικό ενσήμου αρχαιολόγου και το οικείο ασφαλιστικό πακέτο κάλυψης, διότι,

αφενός, ενίοτε τα στοιχεία αυτά δεν τα γνωρίζουν τα λογιστήρια των ιδιωτικών εταιριών με τις οποίες συνεργαζόμαστε -και προσθέτουν όποια νομίζουν,

αφετέρου, έτσι μπορούμε να επαληθεύουμε και να εξασφαλίζουμε την αναγνώριση της προϋπηρεσίας μας.

Σημειώνουμε ότι, υπό προϋποθέσεις, είναι δυνατή η διόρθωση στοιχείων που τυχόν έχουν περαστεί εσφαλμένα στο παρελθόν από τα λογιστήρια.

Κωδικός ενσήμου αρχαιολόγου - ασφαλιστικό πακέτο κάλυψης

272202 ή 272210                                    101

Επισημαίνουμε τα ακόλουθα:

 
α) ΙΚΑ, ΕΦΚΑ, ΕΡΓΑΝΗ, ΟΑΕΔ και ΣΕΠΕ, δεν έχουν ακόμη συντονίσει - ενοποιήσει ψηφιακά, όπως αναμενόταν, ενιαίο κωδικολόγιο. Στο γραφειοκρατικό και απαρχαιωμένο κωδικολόγιο καταγράφονται
κάποτε αναντιστοιχίες στους ακριβείς τίτλους των ειδικοτήτων ανάμεσα στους πέντε αυτούς φορείς, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις δεν λείπει και ο σουρεαλισμός (βλ. κωδικό ενσήμου ΙΚΑ 271100
«Αρχειοθέτες και έφοροι αρχαιοτήτων, μουσείων και αιθουσών έργων τέχνης», αλλά και κατηγορία ανέργου «εφόρου αρχαιοτήτων» στις καταστάσεις του ΟΑΕΔ).

 

β) Σε ό,τι αφορά τους αρχαιολόγους, ο κωδικός 272210 εμφανίζεται στις καταστάσεις του ΙΚΑ, ο κωδικός 272202 εμφανίζεται στην ΕΡΓΑΝΗ. Πάντως και οι δύο χρησιμοποιούνται για την ειδικότητα του αρχαιολόγου.

Για το ΙΚΑ, ο κωδικός 272210 είναι ευρύς, και τυπικώς αντιστοιχεί στον τίτλο ειδικότητας «Κοινωνιολόγοι Βιομηχανίας» (2722-00 είναι ο γενικός κωδικός για Κοινωνιολόγους, Ανθρωπολόγους και ασκούντες συναφή επαγγέλματα).

γ) Πολλές φορές, κυρίως στα παρελθόντα έτη, λογιστήρια ιδιωτικών εταιριών, αλλά και τα ίδια τα λογιστήρια των ΕΦΑ, έχουν δώσει για αρχαιολογική εργασία τον κωδικό 419000, ο οποίος αντιστοιχεί στην ειδικότητα «λοιποί υπάλληλοι γραφείου» (ειδικά όταν δεν πρόκειται για εργασία πεδίου). Πρέπει όμως να σημειωθεί ότι σήμερα τα λογιστήρια των ΕΦΑ δεν προσμετρούν αυτομάτως στους αρχαιολόγους την προϋπηρεσία με κωδικό 419000.

δ) Για να προσμετρηθεί η προϋπηρεσία με κωδικό άλλο από το 272202 ή 272210, απαιτούνται,

-αν πρόκειται για προϋπηρεσία σε ΕΦΑ:

-αν πρόκειται για προϋπηρεσία σε ιδιώτη:

 

Ορισμένα λογιστήρια ΕΦΑ, όταν πρόκειται για προϋπηρεσία σε ιδιώτη, αρκούνται στην αναλυτική κατάσταση ενσήμων και δική μας υπεύθυνη δήλωση.

ε) Aν θέλουμε να διορθώσουμε μια και καλή έναν κωδικό στις καταστάσεις ενσήμων μας, πχ. τον 419000, απευθυνόμαστε με τις υπογεγραμμένες συμβάσεις μας στον ιδιώτη ή στην ΕΦΑ που μας είχαν προσλάβει, και αιτούμαστε να προβούν σε αλλαγή κωδικού.

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

ΓΙΑ ΝΟΜΙΚΗ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ ΔΩΡΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΑΞΙΩΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ

 

Στο πλαίσιο της ευρύτερης κινητοποίησης της ΑΔΕΔΥ και λοιπών σωματείων για τη συλλογική διεκδίκηση της καταβολής των δώρων Χριστουγέννων & Πάσχα και του επιδόματος αδείας με αφορμή τις θετικές πρωτόδικες αποφάσεις που δικαιώνουν εργαζόμενους, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε τα κάτωθι:

Όπως αρκετοί γνωρίζετε, μετά τις θετικές αποφάσεις εργαζομένων σχετικά με την κατάργηση των δώρων στο δημόσιο έχει ανοίξει ένα "παράθυρο" για την επιστροφή τους. Στο πλαίσιο αυτό η ΑΔΕΔΥ ξεκίνησε μια κίνηση στο πλαίσιο διεκδίκησης επιστροφής των δώρων με την άμεση κατάθεση από τους εργαζόμενους αίτησης περί διακοπής παραγραφής τους, απαραίτητη για την μετέπειτα νομική διεκδίκηση (βλ. επισυναπτόμενα με αριθμό 1 και 2).

Ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων λαμβάνοντας υπόψιν τα ανωτέρω και απαντώντας στα ερωτήματά σας θα προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για τη συλλογική διεκδίκηση της επιστροφής των δώρων (εξωδίκως ή/ και ενδίκως) και επιπρόσθετα για την από κοινού διεκδίκηση του συνόλου των οικονομικών αξιώσεων από το δημόσιο.

Για το λόγο αυτό καλεί αρχικά τα μέλη του που εργάζονται ή είχαν απασχοληθεί σε συμβάσεις στο δημόσιο κατά το διάστημα 2013-2018 να προβούν στην κατάθεση αιτήσεων για την επιστροφή των δώρων για το διάστημα 2013-2018 προκειμένου να διακόψουν την παραγραφή (βλ. επισυναπτόμενη αίτηση με αριθμό 3).

  • Στην αίτηση πρέπει να αναγράφεται ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο και πλήρη στοιχεία της θέσης τους (υπηρεσία, έργο, διάστημα) και να υπογράφεται το κείμενο - υπόδειγμα που αναφέρει «με την παρούσα αίτηση ζητώ να μου καταβληθούν τα επιδόματα Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας, για το χρονικό διάστημα 2013-2018, λόγω του ότι καταργήθηκαν αντισυνταγματικώς με τις διατάξεις των ν. 4093/2012 και ν. 4324/2015, επιφυλασσόμενος για την άσκηση παντός νομίμου δικαιώματός μου».
  • Η αίτηση κατατίθεται είτε στην υπηρεσία που υπηρετείτε σήμερα είτε στο τμήμα μισθοδοσίας ή στην οικονομική υπηρεσία του υπουργείου πολιτισμού.

Έπειτα από αναφορές μελών μας για προβλήματα και άρνηση από ορισμένες υπηρεσίες, αλλά και την κεντρική οικονομική υπηρεσία του ΥΠΠΟΑ, να πρωτοκολλήσουν αιτήσεις για τη μη παραγραφή των δώρων για τους εργαζόμενους με συμβάσεις ΙΔΟΧ, θέλουμε να τονίσουμε ότι κάτι τέτοιο αντίκειται στη νομοθεσία, ενώ αποτελεί ένα ακόμη χαρακτηριστικό δείγμα διαχωρισμού εργαζομένων από τον φυσικό τους εργοδότη, εν προκειμένω το Υπ. Πολιτισμού.

Καλούμε τα μέλη μας να καταθέσουν αιτήσεις είτε σε κάθε υπηρεσία απασχολήθηκαν (ή απασχολούνται) υπό το καθεστώς της αυτεπιστασίας κατά το διάστημα 2013-2018 (π.χ.:  3 συμβάσεις σε 3 εφορείες, δηλαδή 3 αιτήσεις και αντίστοιχα 3 αριθμοί πρωτοκόλλου), είτε στο υπουργείο πολιτισμού (μπορεί να υλοποιηθεί αυτοπροσώπως ή με συστημένη επιστολή). Τυχόν άρνηση υποδοχής των αιτημάτων μας δεν θα γίνει αποδεκτή. Ζητάμε ίσα δικαιώματα, διεκδικούμε το αυτονόητο, την εφαρμογή του υφιστάμενου νόμου.

  • Η αίτηση επιβάλλεται να κατατεθεί και να λάβει αριθμό πρωτοκόλλου για την κατοχύρωση του δικαιώματος για μετέπειτα νομική προσφυγή κατά του Δημοσίου για την διεκδίκηση του 13ου-14ου μισθού.

Σημειώνεται ότι η μη καταχώρηση εγγράφων μηνυμάτων που περιέρχονται σε μια δημόσια υπηρεσία, είναι αντίθετη και με τις ισχύουσες διατάξεις. Συγκεκριμένα έρχεται σε αντίθεση με τα οριζόμενα στο άρθρο 12 του ν.2690/1999 «Κύρωση Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις (ΦΕΚ 45 Α) που ορίζει ότι κάθε έγγραφο που περιέρχεται στην υπηρεσία με οποιονδήποτε τρόπο, καταχωρίζεται αυθημερόν στο βιβλίο εισερχομένων, κατ΄ αύξοντα αριθμό, με χαρακτηρισμό και μνεία του θέματος στο οποίο αναφέρεται και του αριθμού των στοιχείων που το συνοδεύουν.

Σε περίπτωση που κάποια υπηρεσία αρνηθεί την πρωτοκόλληση, η κατάθεση της αίτησης μπορεί να γίνει είτε με την αποστολή συστημένης επιστολής είτε με την κατάθεση στο υπουργείο.

Στη συνέχεια, ο ΣΕΚΑ θα συγκεντρώσει τις πρωτοκολλημένες αιτήσεις*, προκειμένου να τις καταθέσει σε συλλογικό επίπεδο.

* Προσοχή: Παρακαλούμε όπως αποστείλετε μόνο τον αριθμό πρωτοκόλλου της κατατεθείσας αίτησής σας, καθώς και το ονοματεπώνυμό σας μέχρι τις 30/11/2018 στο email: sekarchaeologists@gmail.com

Επιπροσθέτως:

Ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων στο πλαίσιο της διεκδίκησης της προσμέτρησης του συνόλου της προϋπηρεσίας και των μεταπτυχιακών τίτλων στην μισθολογική κατάταξη (βλ. επισυναπτόμενο πίνακα με αριθμό 4) των εργαζομένων που προσλαμβάνονται με συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ΙΔΟΧ) στο πλαίσιο προκηρύξεων του υπουργείου πολιτισμού ξεκινά τη συγκέντρωση ονομάτων για τη ομαδική νομική διεκδίκηση τους.

Πιο αναλυτικά, πρόκειται για τη διεκδίκηση 2+ τρέχοντος έτους της οικονομικής διαφοράς που προκύπτει για την μη προσμέτρηση στη μισθολογική κατάταξη του προσωπικού, η οποία και αφορά σε οικονομικό επίπεδο τον καθένα συμμετέχοντα ξεχωριστά :

  • της προϋπηρεσίας που έχει αποκτηθεί στο πλαίσιο ιδιωτικών έργων (σε εταιρείες για αρχαιολογική επίβλεψη, ανασκαφή κ.λ.π.)
  • της προϋπηρεσίας που έχει αποκτηθεί κατά το διάστημα των ετών 2016-2017 (αφορά στην αρχική μισθολογική κατάταξη του νεοπροσληφθέντος προσωπικού σε νέες συμβάσεις που υπογράφηκαν κατά το διάστημα από 1-1-2016 έως σήμερα)
  • των μεταπτυχιακών τίτλων είτε λόγω των περιορισμών της ΚΥΑ είτε άλλων λόγων 
  • δώρων

Το κόστος συμμετοχής εξαρτάται από το εύρος της συμμετοχής. Για το λόγο αυτό ζητούμε από τα μέλη μας να δηλώσουν ενδιαφέρον συμμετοχής στην προσφυγή το νωρίτερο δυνατόν και έως 30/11/2018στο email

Το ΔΣ του ΣΕΚΑ παρακολουθεί τις εξελίξεις και θα σας ενημερώνει σχετικά.

 

Σχετικά κείμενα:

 

Γνωμοδοτικό σημείωμα ΑΔΕΔΥ

Κείμενο ΑΔΕΔΥ

Αίτηση περί διακοπής παραγραφής

Πίνακας Μισθολογικών Κλιμακίων Ενιαίου