Σύλλογος Έκτακτων Αρχαιολόγων Σύλλογος Έκτακτων Αρχαιολόγων Σύλλογος Έκτακτων Αρχαιολόγων

Ανακοινώσεις

Όχι στη μετατροπή των μεγάλων κρατικών Μουσείων της χώρας

σε Νομικά Πρόσωπα

 

 

Ο Σύλλογός μας έχει επισημάνει πολλές φορές τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όλα ανεξαιρέτως τα Μουσεία της χώρας, στη βάση της πολιτικής εγκατάλειψης της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, και έχει καταθέσει δημόσια την άποψή του και τις προτάσεις του, εξηγώντας την ανάγκη αλλαγών: Αλλαγών, στην κατεύθυνση της βελτίωσης της λειτουργίας τους, ανάδειξης του πολιτιστικού μας πλούτου, προάσπισης των δικαιωμάτων των εργαζομένων σε αυτά, υπηρέτησης των ευρύτερων και βαθύτερων παιδαγωγικών και ανθρωπιστικών σκοπών ενός Μουσείου.

Όλες οι αλλαγές που προτείνονται από το υπουργείο στο υπό διαμόρφωση, επισήμως εξαγγελθέν, νομοσχέδιο για τη μετατροπή πέντε μεγάλων κρατικών Μουσείων της Ελλάδας (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθήνας, και Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης) σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ), βρίσκονται σε τελείως αντίθετη κατεύθυνση, και γι’ αυτό τις απορρίπτουμε στο σύνολό τους.

Από τις ανακοινώσεις του Συλλόγου μας, κάποτε μάλιστα σε συνεργασία με άλλα σωματεία και ενώσεις (βλ. συνημμένο 1), μέχρι και τη δημόσια αρθρογραφία εκ μέρους της διοίκησης του ΣΕΚΑ (βλ. συνημμένο 2), ο Σύλλογός μας έχει σταθεί από την πρώτη στιγμή αντίθετος στο νέο σχεδιαζόμενο πλήγμα στον Πολιτισμό.

Είναι εξάλλου χαρακτηριστικό ότι η εκπεφρασμένη πρόθεση της Λ. Μενδώνη -ήδη από τις πρώτες ημέρες της στη θέση της υπουργού- για την εν λόγω μετατροπή, συνάντησε τις αντιδράσεις σχεδόν του συνόλου του προσωπικού των Μουσείων (επιστολές διαμαρτυρίας έστειλαν οι εργαζόμενοι και από τα 5 εμπλεκόμενα Μουσεία) και των σωματείων του Πολιτισμού. Η αντιμεταρρύθμιση έμεινε μέχρι στιγμής στα χαρτιά, και αγωνιζόμαστε για να διασφαλίσουμε ότι θα μπει στο χρονοντούλαπο των αντι-πολιτιστικών ανατροπών που δεν εφαρμόστηκαν ποτέ.

Επί του υπό διαμόρφωση νομοσχεδίου, σημειώνουμε πιο συγκεκριμένα τα εξής:

 

► Το σκάνδαλο Λιγνάδη, και η υπόθεση της επιλογής και ανάδειξης των «αρίστων» σε θέσεις όχι απλώς στελέχωσης, αλλά διοίκησης, σε θέσεις κατευθυντήριες για τις πολιτιστικές πολιτικές, είναι κομμάτι της ψυχής του νέου νομοσχεδίου. Η υπουργός όχι μόνο δεν διδάχθηκε από την «εξαπάτησή» της, αλλά σχεδιάζει να «φυτέψει», ελέω Θεού, κάθε Διοικητικό Συμβούλιο και Γενικό Διευθυντή (καταρχάς) σε καθένα από τα 5 μεγάλα κρατικά Μουσεία, αμέσως μόλις αυτά μετατραπούν σε ΝΠΔΔ.

 

► Μολονότι η έννοια του Μουσείου ΝΠΔΔ δεν ταυτίζεται με την έννοια του ιδιωτικού Μουσείου, ωστόσο είναι ένα καίριο και καθαρό βήμα προς την κατεύθυνση αυτή. Η ίδια η οικογένεια Μητσοτάκη είναι λογικό να συγχέει την έννοια του δημοσίου με την έννοια του ιδιωτικού, καθότι μέχρι το 2000 είχε παρανόμως στην κατοχή της Συλλογή με περισσότερα από 1.000 αρχαία κινητά μνημεία, χρονολογούμενα από το τέλος της 4ης χιλιετίας π.Χ. μέχρι τον 3ο αιώνα μ.Χ. Αποδείχτηκε ότι τα περισσότερα προέρχονται από την Κρήτη, από λαθρανασκαφές του 1979 - 1980 στην περιοχή της Μονής Οδηγήτριας. Πριν λίγες ημέρες το Αρχαιολογικό Μουσείο Χανίων άνοιξε τις πύλες του στο κοινό φιλοξενώντας τη «Συλλογή Μητσοτάκη», η οποία έγινε δημόσια μόνο όταν η κατακραυγή της κοινής γνώμης δεν επέτρεπε πλέον να παραμένει ιδιωτική. Θεωρούμε ότι και σήμερα, η πίεση που θα ασκήσει η κοινή γνώμη, θα είναι καταλυτικής σημασίας για την προστασία του δημόσιου χαρακτήρα των Μουσείων.

 

► Η οβιδιακή πολιτιστική αντιμεταρρύθμιση, σχεδιασμένη εύλογα εν κρυπτώ, ανατρέπει το καθεστώς λειτουργίας των Μουσείων των τελευταίων 200 ετών. Η αντιμεταρρύθμιση αυτή, δεν μπορεί να εξεταστεί αποκομμένα από τον γενικό σχεδιασμό της κυβέρνησης για την εργολαβοποίηση / τουριστικοποίηση του Πολιτισμού, και τη μετατροπή ενός δημόσιου αγαθού σε αγοραίο προϊόν, το οποίο πλέον εξετάζεται με κριτήρια ανταποδοτικότητας και κέρδους. Κομμάτια της ίδιας εικόνας, είναι η τσιμενταρισμένη Ακρόπολη της Αθήνας, η λαμπαδιασμένη Ακρόπολη των Μυκηνών, οι τεμαχισμένες αρχαιότητες της Βενιζέλου.

 

► Κρίκος της ίδιας αντιπολιτιστικής αλυσίδας, ο περσινός νόμος για τον μακροχρόνιο δανεισμό (έως και μισό αιώνα!) αρχαιοτήτων σε μουσεία και συλλογές του εξωτερικού. Το ΥΠΠΟΑ, είναι ικανό να δανείζεται τα ανάγλυφα του …Παρθενώνα (!) για 4+4 έτη από την Ιταλία, ωστόσο ετοιμάζει κανονικές επιχειρήσεις εκπατρισμού ελληνικών αρχαιοτήτων για 25+25 έτη. Όλα αυτά, μέσω των μουσείων ΝΠΔΔ. Businessasusual.

 

► Για να μην έχει κανείς την παραμικρή αμφιβολία για τον κίνδυνο που διατρέχουν οι αρχαιότητες, αλλά και τα ταμεία του ελληνικού δημοσίου και οι τσέπες των Ελλήνων φορολογουμένων, με το εργοστάσιο μεταφοράς αρχαιοτήτων από και -κυριότατα- προς το εξωτερικό, που στήνεται από την κυβέρνηση και το υπουργείο, σημειώνουμε ότι 12 από τα 38 άρθρα του νομοσχεδίου, πραγματεύονται τον τρόπο με τον οποίο θα υπολογίζονται και θα καταβάλλονται οι αποζημιώσεις σε περίπτωση ζημιάς στα κινητά μνημεία.

 

► Τα ΝΠΔΔ, δεν δανείζουν, όμως, μόνο κινητά μνημεία, αλλά «μπορεί να παραχωρούνται κατά χρήση για τους σκοπούς του άρθρου 4, αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικοί τόποι και μνημεία, υπό όρους και προϋποθέσεις που τίθενται στην απόφαση αυτή. Τα τέλη που καταβάλλονται για την παραχώρηση της παρούσας, καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Πολιτισμού και Αθλητισμού». Ο Σύλλογός μας υπήρξε, δυστυχώς, προφητικός ως προς αυτό (βλ. συνημμένο 3).

 

► Λαμβάνοντας κανείς μια πρώτη γεύση από τον τρόπο επιλογής προσωπικού στο Νέο Μουσείο Ακρόπολης, και από τους όρους εργασίας των συμβασιούχων και μονίμων εργαζομένων, μπορεί να υποθέτει πώς διαμορφώνεται το εργασιακό τοπίο στα Μουσεία ΝΠΔΔ. Οι εργαζόμενοι έχουν να περιμένουν μόνο επιδείνωση των εργασιακών συνθηκών, με χαρακτηριστικό τον τίτλο του μοναδικού άρθρου του νομοσχεδίου που ευθέως αναφέρεται στο νέο εργασιακό καθεστώς: «Προσωπικό εργασίας καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου - Τροποποίηση του ν. 4354/2015».

 

► Το νομοσχέδιο ανατρέπει ακόμη και τον 4858/21, δηλαδή τον νόμο με την κωδικοποίηση που έκανε πριν λίγους μήνες η ίδια η κυβέρνηση, της κείμενης νομοθεσίας (ν.3028/2002, ν.3658/2008, ν.4355/2015, ν.4688/2020, κλπ.) για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς. Έχει σημασία ότι το 19μελές Συμβούλιο Μουσείων που προβλέπεται στους νέους σχεδιασμούς και το οποίο, μεταξύ πολλών άλλων, «εισηγείται στον Υπουργό για τις αρχές που διέπουν τη μουσειακή πολιτική του Κράτους», είναι κατά το μείζον μέρος του, συγκαλυμμένα ή απροκάλυπτα, φυτευτό από την κυβέρνηση και τον υπουργό Πολιτισμού. Χωρίς περιττές προσποιήσεις, η μουσειακή πολιτική έρχεται να ταυτιστεί με την κυβερνητική πολιτική.

 

► Το κερασάκι στην τούρτα: Στα άρθρα του νομοσχεδίου, επανέρχεται η συζήτηση για την ενεργοποίηση του Μητρώου Προσωπικού Αρχαιολογικών Εργασιών (ΜΠΑΕ). Το Μητρώο αυτό υποτίθεται θα έμπαινε σε λειτουργία το 2020. Τώρα υποτίθεται θα τεθεί σε λειτουργία το 2024. Άβουλοι και μοιραίοι αντάμα, νομοθετούν τα ήδη νομοθετημένα, χωρίς να λύνουν κανένα επί της ουσίας πρόβλημα, όταν τυχόν δεν δημιουργούν προβλήματα. Επισυνάπτουμε την ενημέρωση που έκανε ο Σύλλογός μας για το ΜΠΑΕ εν έτει …2018 (συνημμένο 4).

 

Συνεχίζοντας την προσπάθεια που ξεκινήσαμε στις αρχές του προηγούμενου έτους, και συντονίζοντας ξανά τους αγώνες μας με Σωματεία και Συλλόγους του πολιτισμού που επίσης τίθενται ενάντια στη μετατροπή των κρατικών Μουσείων σε ΝΠΔΔ, ζητάμε να σταματήσει εδώ κάθε αντιπολιτιστικός σχεδιασμός!

 

  • Καμία μετατροπή μουσείου και αρχαιολογικού χώρου σε ΝΠΔΔ!
  • Όχι στην «απελευθέρωση» της διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς!
  • Γενναία ενίσχυση του προϋπολογισμού σε πολιτισμό, υγεία και παιδεία!
  • Μαζικοί διορισμοί μόνιμου προσωπικού όλων των ειδικοτήτων στο ΥΠΠΟΑ!

1.Κοινή ανακοίνωση για τα μουσεία  2.Ανοιχτή επιστολή  3.Μνημεία για γάμους και βαπτίσεις  4.Ενημέρωση για το Μητρώο


Καταγγέλλουμε την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία!

Αγώνας ενάντια στον ιμπεριαλισμό, τον φασισμό, τον πόλεμο,

αγώνας για την ειρήνη και τη φιλία των λαών!

 

Μέσα σε λίγες μόλις ημέρες, ξύπνησαν μνήμες από τις πιο μελανές σελίδες της ανθρώπινης ιστορίας. Η επέμβαση της Ρωσίας στην Ουκρανία και το αιματοκύλισμα δύο λαών που υπήρξαν, και θα μπορούσαν να είναι και σήμερα, πραγματικά αδέλφια, φασιστικοί θύλακες που απέκτησαν δύναμη υπό την προστασία και τις ευλογίες του ΝΑΤΟ, η απειλή εμπλοκής περισσοτέρων χωρών και επέκτασης της φωτιάς του πολέμου, η αναφορά σε «ετοιμότητα του πυρηνικού οπλοστασίου», το δράμα ενός ακόμη ξεριζωμού και νέου κύματος προσφύγων, όλα αυτά μέσα σε λίγες ημέρες πολέμου.

Οι καταιγιστικές εξελίξεις στην Ουκρανία είναι αποκαλυπτικές της νέας φάσης στην οποία έχουν περάσει οι άσβεστες αντιθέσεις των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων του πλανήτη, με Ρωσία, ΗΠΑ, ΕΕ και Κίνα να ακονίζουν ξανά τα μαχαίρια τους. Η σκιά του πολέμου που πέφτει ξανά πάνω στα έθνη όλης της γης, θυμίζει ότι οι ιμπεριαλιστικοί πόλεμοι δεν αποτελούν παρελθόν, αλλά το αναπόδραστο μέλλον όσο οι λαοί δεν οργανώνουν τους αγώνες τους, κατευθύνοντας την πάλη τους ενάντια στις πηγές του πολέμου και της κοινωνικής καταστροφής.

Ολέθρια αφελής ή υποτελής, ίσως και τα δύο, η κυβέρνηση Μητσοτάκη στέλνει δύο C-130 γεμάτα με καλάσνικοφ, τα οποία μάλιστα ονομάζει φορτία με …«αμυντικό οπλισμό», ενώ επιτρέπει διάπλου στα νερά του βορείου Αιγαίου  στο αμερικανικό αεροπλανοφόρο USS Harry S. Truman. Δίπλα στους πολεμικούς εξοπλισμούς για τους οποίους έχουν υποθηκευτεί μέχρι και τα δισέγγονά μας, και παράλληλα με τη μετατροπή της χώρας μας σε μια απέραντη αμερικανο-ΝΑΤΟϊκή βάση, δίνουμε τώρα τα διαπιστευτήρια της συμπαράταξής μας στη δυτική ιμπεριαλιστική μηχανή: «Πολεμήσαμε στο πλάι των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, οι άνδρες μας μάτωσαν δίπλα σε Αμερικανούς στρατιώτες στους πολέμους στους οποίους συμμετείχαμε, και αυτό θα γίνει επίσης και στο μέλλον», όπως διακήρυσσε χαρακτηριστικά ο υπουργός άμυνας, Ν. Παναγιωτόπουλος. Ελπίζουμε -και παλεύουμε για- να μην αποδειχθεί προφητικός.

 

Ο δρόμος για την ειρήνη, την ασφάλεια και τη φιλία των λαών περνάει από τον αγώνα ενάντια στους πολεμοκάπηλους ιμπεριαλιστές και τους σχεδιασμούς τους, ενάντια στον φασισμό και τον εθνικισμό. Η κατάδειξη και καταγγελία της πηγής του πολέμου, και η ανάπτυξη ενός πλατιού αντιπολεμικού μετώπου δεν είναι καθόλου ασήμαντη ή δευτερεύουσα, αλλά μπορεί να αποτελέσει τον αποφασιστικό εκείνο παράγοντα που θα ανοίξει τον δρόμο για την επικράτηση της ειρήνης. Ως Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων (Σ.ΕΚ.Α.) καταγγέλλουμε την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, και ζητάμε να τερματιστεί κάθε ιμπεριαλιστική επέμβαση στα εσωτερικά της Ουκρανίας. Απαιτούμε επίσης από την κυβέρνησή μας να σταματήσει τα πολεμικά παιχνίδια, τα οποία βάζουν τη χώρα μας σε ολέθριους πολεμικούς κινδύνους, και να παύσει να δίνει κυριολεκτικά γη και ύδωρ, και αέρα, στους πολεμοκάπηλους κηδεμόνες της.

Όχι στην εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία!

Να αποχωρήσει τώρα ο ρωσικός στρατός, να τερματιστεί κάθε επέμβαση ΗΠΑ-ΝΑΤΟ-ΕΕ-Ρωσίας στο εσωτερικό της Ουκρανίας!

Καμία συμμετοχή, καμία εμπλοκή της Ελλάδας!

Έξω οι βάσεις και το ΝΑΤΟ!


Ενάντια στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο και τον φασισμό,

ενάντια στον σκοταδισμό του υπουργείου «Πολιτισμού»

 

Ο Σύλλογός μας καταδικάζει τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο απ’ όπου κι αν προέρχεται, είτε από τη Ρωσία, είτε από την Αμερική, είτε από την ΕΕ, είτε από οποιαδήποτε άλλη χώρα ή ομάδα χωρών. Συνεπώς, καταδικάζουμε και καταγγέλλουμε απερίφραστα και τον πόλεμο που έχει εξαπολύσει η ρωσική πολεμική μηχανή σε βάρος της Ουκρανίας. Τα προγενέστερα εγκλήματα των δυτικών, δεν μπορούν να αποτελούν άλλοθι ή δικαιολόγηση σε νέα εγκλήματα, είτε της Ρωσίας, είτε οποιουδήποτε άλλου.

Παράλληλα με την καταδίκη του νέου πολέμου - καρπού της όξυνσης των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών, ο Σύλλογός μας καταγγέλλει τον πολιτιστικό κατήφορο έως αυθεντικό κρετινισμό που απλώνεται και γιγαντώνεται από τις ενέργειες ενός υπουργείου που θέλει να αναφέρεται στον «Πολιτισμό».

Σύμφωνα λοιπόν με ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ της 28/02, στα πλαίσια των μέτρων που λαμβάνει (και) η χώρα μας για να τιμωρήσει/περιορίσει τη Ρωσία, «η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, έδωσε οδηγίες να ανασταλεί οποιαδήποτε υλοποίηση, συνεργασία, προγραμματισμός ή συζήτηση εκδηλώσεων με ρωσικούς πολιτιστικούς οργανισμούς» (!) ακυρώνοντας μεταξύ άλλων και τη μετάδοση της παράστασης «Η Λίμνη των Κύκνων», στο πλαίσιο του κύκλου The Bolshoi Ballet Live from Moscow.

Επαναλαμβάνοντας τις πολύ πρόσφατες καταγγελίες μας για «μεταπολιτευτικό χαμηλό σε επίπεδο ήθους αλλά και ουσίας πολιτικής» που ασκείται από την ηγεσία ΥΠΠΟΑ (καταγγελίες οι οποίες -αισθανόμαστε ότι- καθημερινά επαληθεύονται), βρισκόμαστε στη δυσάρεστη θέση επιπλέον να διαπιστώσουμε ότι ένας σκοταδισμός νέου τύπου καλλιεργείται στο -κατ’ ευφημισμόν- υπουργείο Πολιτισμού, προσβάλλοντας και ντροπιάζοντας την ανθρωπιστική αποστολή αλλά και την ιστορία της χώρας μας.

Προφανώς η υπουργός, οι εντολείς και οι συνεργάτες της πιστεύουν ότι φιμώνοντας τον Τσαϊκόφσκι (ο πατέρας του οποίου, παρεμπιπτόντως, ήταν Ουκρανός), τα μπαλέτα Μπολσόι (τα οποία τίμησαν τον ελληνικό πολιτισμό, ανεβάζοντας μεταξύ άλλων έργα όπως ο «Ίκαρος» ή ο «Σπάρτακος»), και εν γένει τους ρωσικούς πολιτιστικούς οργανισμούς και τις εκδηλώσεις τους, παρέχουν υπηρεσίες στην… Ειρήνη και τον Άνθρωπο. Στα εκατοντάδες αποδοκιμαστικά σχόλια που γνώρισε μέσα σε λίγες στιγμές η απόφαση της υπουργού, πολλοί είναι εκείνοι που διερωτώνται αν το επόμενο βήμα του υπουργείου είναι να καλέσει σε δημόσιο κάψιμο βιβλίων με έργα των Μαγιακόφσκι ή Τολστόι, ή αν θα αποσυρθεί ο Περιοδικός Πίνακας των Χημικών Στοιχείων του Μεντελέγιεφ. Πράγματι, η κυβέρνηση και το ΥΠΠΟΑ θα μπορούσαν να είναι αστείοι και να υπηρετούν με μεγάλη επιτυχία κάποια μαύρη φαρσοκωμωδία, αν δεν ήταν επικίνδυνοι και καταστροφικοί σε βάρος του ελληνικού λαού, σε όλες τις εκφάνσεις της κοινωνικής ζωής: από την υγεία και την οικονομία, μέχρι την παιδεία και τον πολιτισμό.

Δυστυχώς, καθώς η ελληνική πολιτεία έχει μάθει να μιμείται δουλικά τις επιλογές των ευρωπαίων εταίρων της, δεν θα εκπλαγούμε τώρα αν το υπουργείο «Παιδείας» δώσει συνέχεια στο σκοταδιστικό έργο του υπουργείου «Πολιτισμού», αποβάλλοντας τους Ρώσους φοιτητές από τα ελληνικά πανεπιστήμια, όπως είδαμε να συμβαίνει σε Γαλλία, Τσεχία, Βέλγιο.

Ως Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων, όχι επειδή ανήκουμε στον χώρο του Πολιτισμού, αλλά επειδή επιθυμούμε και προσπαθούμε να παραμένουμε άνθρωποι, εκφράζουμε τη βαθιά μας λύπη για τις πρόσφατες αποφάσεις της υπουργού, οι οποίες δίνουν σκοταδιστική τροπή στην ήδη ασκούμενη αντιπολιτιστική πολιτική.

Καλούμε όλους τους συναδέλφους, όλο τον ελληνικό λαό, παράλληλα με την καταδίκη του ιμπεριαλιστικού πολέμου και του φασισμού, να απομονώσουμε τις αποφάσεις και τις πρακτικές εκείνες που μας γυρίζουν 80 χρόνια πίσω.

Καθρέφτης

 

Στις 28-09-20 ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων (Σ.ΕΚ.Α.) εξέδιδε ανακοίνωση υπό τον τίτλο «αυτό το ήθος δεν ταιριάζει στους ανθρώπους του Πολιτισμού», εστιάζοντας την κριτική του στην κορυφή της ηγεσίας του ΥΠΠΟΑ, και στην υπουργό Λ. Μενδώνη. Από τότε, αν κάτι άλλαξε, αυτό έγινε μόνο προς το χειρότερο.

Η υπουργός της υποχρηματοδότησης έως εγκατάλειψης του πολιτισμού και της ταυτόχρονης ιδιωτικοποίησης - παράδοσής του στους χορηγούς, η υπουργός της γιγαντωμένης ανεργίας στο ΥΠΠΟΑ, των ελάχιστων έργων, και των fasttrackδιαδικασιών στα εργοτάξια και τα μέτωπα όπου τυχόν -από κακή τους τύχη- θα αποκαλυφθούν αρχαιότητες, η υπουργός που «δανείζεται» από Γαλλία και Ιταλία θραύσματα από τον Παρθενώνα, την ώρα που εκπατρίζει ελληνικές αρχαιότητες για μισό αιώνα, και ενώ μετατρέπει τα μεγαλύτερα μουσεία της χώρας σε Νομικά Πρόσωπα, η υπουργός των υψηλότερων ρεκόρ σε αριθμούς μετακλητών συνεργατών της, αλλά της υποστελέχωσης και των μηδενικών προσλήψεων μόνιμου προσωπικού στο υπουργείο της, η υπουργός του τεμαχισμού των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου, του λαμπαδιασμένου χώρου των Μυκηνών, και του τσιμενταρίσματος της Ακρόπολης των Αθηνών, η υπουργός τού «όχι μαγκιές σε εμένα!» προς τους συναδέλφους της αρχαιολόγους, και του «αμφισβητείτε το ήθος του Λιγνάδη;!» προς τους συναδέλφους της στη Βουλή, κηρύσσει τώρα την έναρξη της κυνηγετικής περιόδου σε βάρος εκλεγμένων εκπροσώπων σωματείων, με πειθαρχικούς ελέγχους και διώξεις -όχι σε βάρος των υπόπτων για υποθέσεις υπεξαίρεσης χρημάτων από τα αμαρτωλά Ταμεία του ΥΠΠΟΑ, αλλά- σε βάρος αντιφρονούντων συνδικαλιστών, στην πραγματικότητα ενάντια στα ίδια τα σωματεία. Έτσι, το υπουργείο Πολιτισμού προσπαθεί να συμπληρώσει το έργο του υπουργείου Εργασίας. Δίπλα στα φακελωματικά μητρώα του ενός υπουργείου («Κεντρικό Μητρώο Πραγματικά Δικαιούχων» και «Γενικό Μητρώο Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων» από το υπουργείο Εργασίας), έρχεται η συκοφάντηση και η δίωξη των συνδικαλιστών από το άλλο υπουργείο.

Με αφορμή την πρόσφατη απόπειρα ευθείας τρομοκράτησης, έμμεσης συκοφάντησης, και πρακτικής επίθεσης και πειθαρχικής δίωξης σε βάρος της προέδρου του ΣΕΑ, με την ηγεσία του ΥΠΠΟΑ να επικαλείται λόγους εκκίνησης των πειθαρχικών διαδικασιών πραγματικά ανάξιους της παραμικρής αναφοράς, ως Σύλλογος αποδοκιμάζουμε το μεταπολιτευτικό χαμηλό σε επίπεδο ήθους αλλά και ουσίας πολιτικής που ασκείται από τους ανώτερους ορόφους του υπουργείου «Πολιτισμού».

Αν η υπουργός και η ηγεσία του ΥΠΠΟΑ θέλουν ειλικρινώς να αναζητήσουν κάποια αιτία ή κάποιον ένοχο για την επιδεινούμενη κατάσταση και τα γιγαντωμένα προβλήματα στον χώρο του Πολιτισμού, δεν θα χρειαστούν κάτι περισσότερο από έναν καθρέφτη.

Στην προκρούστεια κλίνη

 

Τον Σεπτέμβριο του 2021 ο Σύλλογός μας κατέθετε από κοινού με άλλα σωματεία και φορείς στον χώρο του Πολιτισμού αίτημα αναστολής των εργασιών απόσπασης αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου και αίτημα ακύρωσης της ΥΑ Μενδώνη που ενέκρινε τη σχετική μελέτη, καταγγέλλοντας τόσο την υλοποιούμενη, ανεπαρκή μελέτη απόσπασης, όσο και την ίδια την ουσία του τεμαχισμού της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Με την 6/2022 απόφαση της Επιτροπής Αναστολών της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας της 19/01/2022 (επισυνάπτεται) απορρίφθηκε η αίτηση αναστολής (και εκκρεμεί η απόφαση για την αίτηση ακύρωσης). Στις μέχρι τώρα αποφάσεις του για τον σταθμό Βενιζέλου, το Συμβούλιο της Επικρατείας στέκεται στο επιστημονικό και ηθικό ύψος του ΚΑΣ. Σημειωτέον ότι το δικαστήριο ουδέποτε εξέτασε το κατεπείγον αίτημα για την έκδοση προσωρινής διαταγής να σταματήσουν οι εργασίες της απόσπασης έως την έκδοση απόφασης επί της αίτησης αναστολής. 

Με μια διατύπωση λογοπαίγνιο, που διατηρεί τις αρχαιότητες σε προκρούστεια κλίνη, η Επιτροπή Αναστολών του ΣτΕ κρίνει πως «η βασιμότητα των λόγων ακυρώσεως ούτε αποκλείεται, ώστε η αίτηση να απορριφθεί γι’ αυτόν τον λόγο, ούτε όμως είναι προφανής, ώστε να διαταχθεί η αναστολή για τον ίδιο λόγο».

Αν το αίτημα αναστολής (εν είδει ασφαλιστικών μέτρων) για άμεση παύση των εργασιών, χρειάστηκε 4 ολόκληρους μήνες για να εξεταστεί και να κριθεί (το ΣτΕ κατά τα άλλα χρειάστηκε μία ημέρα για να συνέλθει και να αποφανθεί επί του αιτήματος για έκδοση προσωρινής διαταγής για τις διαδηλώσεις της 17 Νοέμβρη 2021) και με δεδομένο ότι η απόσπαση αναμενόταν να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2021 σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα της εργολαβίας τεμαχισμού και απόσπασης, ουσιαστικώς η χρονοτριβή έκδοσης απόφασης ισοδυναμεί με απόφαση, σε βάρος των αρχαιοτήτων. Αλήθεια, τι θα προτείνει στην πράξη το ΣτΕ αν η αίτηση ακύρωσης δικαιωθεί μεν, με καθυστέρηση δε, και τα αρχαία έχουν ήδη αποσπαστεί; «Ξανατοποθετήστε τα, ξανακολλήστε τα, και θα τα αποσπάσουμε με τον προσήκοντα τρόπο»; Ή μήπως με τις καθυστερήσεις προωθείται το να καταστεί η δίκη άνευ αντικειμένου και έτσι το ΣτΕ να απόσχει της κρίσης;

Στο μεταξύ, ο ανάδοχος των αρχαιολογικών εργασιών στο Μετρό Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με την ΕΦΑ πόλης Θεσσαλονίκης, εντατικοποιούν τη διαδικασία απόσπασης: επιπλέον προσλήψεις με άρωμα από τα παλιά, και συμβάσεις «…βάθους» (δηλαδή διαμόρφωση χρονικού ορίζοντα εργασίας σε συνάρτηση με την επίτευξη του επιθυμητού βάθους εκσκαφής), οι οποίες δίνουν συνέχεια στην αντεργατική και αντιεπιστημονική κατεύθυνση την οποία ο ΣΕΚΑ έχει καταγγείλει και στο παρελθόν, και μάλιστα και με 4μερείς συσκέψεις στο υπουργείο Εργασίας. Αύξηση του καθημερινού ωραρίου με απαίτηση υπερεργασίας (η αντίδραση των εργατοτεχνιτών απέτρεψε την εφαρμογή βραδινής 9ωρης βάρδιας με ώρα λήξης των εργασιών τη 12η νυχτερινή). Επιβολή χρήσης αδειών σε εργαζομένους και εργοδοτική «διευθέτηση» του χρόνου εργασίας. Εργασία και το Σάββατο η οποία δεν αμείβεται αλλά δίνεται ως ρεπό. Γενικά η εταιρεία ΑΚΤΩΡ υπεύθυνη για το αρχαιολογικό κομμάτι στο Μετρό Θεσσαλονίκης αξιοποιεί πλήρως τις διευκολύνσεις που της παρέχει ο νόμος Χατζηδάκη, εφαρμόζει την αντεργατική πολιτική και κλιμακώνει την επίθεση στους εργαζόμενους, τους συλλογικούς φορείς και τα δημοκρατικά δικαιώματα. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η ΑΚΤΩΡ, που σήμερα διαφημίζει στην ψηφιακή σελίδα της κύκλο εργασιών 499 εκατομμυρίων σε 25 χώρες, είναι ο μόνος εργοδότης σε επίπεδο επικράτειας που δεν έχει ακόμη εφαρμόσει τη ΣΣΕ του ΣΕΚΑ, αλλά πληρώνει τόσο τους αρχαιολόγους όσο και τις λοιπές ειδικότητες, σύμφωνα με τις αυθαίρετες υποδείξεις της Αττικό Μετρό.

Κόντρα στις πολιτικές και τις πρακτικές αυτές, που διατηρούν τις αρχαιότητες αλλά και τους εργαζόμενους σε προκρούστεια κλίνη, και με διαφορετική αλυσίδα προβλημάτων να αναδύεται κάθε φορά από κάθε μεγάλο αρχαιολογικό έργο, βασικά ζητούμενα για τον ΣΕΚΑ παραμένουν η μέγιστη δυνατή ενότητα των εργαζομένων απέναντι στα κοινά τους προβλήματα και η υπεράσπιση των συλλογικών διεκδικήσεων και του συνδικαλισμού, σε χαλεπούς καιρούς εργασιακής επιβίωσης.

 

Περίληψη Απόφασης ΣΤΕ

Κυριακή, 20 Φεβρουαρίου, 6 μμ:

ψηφιακή συνάντηση - συζήτηση μελών ΣΕΚΑ

 

Αγαπητοί συνάδελφοι,

το απόγευμα της Κυριακής, 20/02, ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων (Σ.ΕΚ.Α.) θα πραγματοποιήσει ψηφιακή συνάντηση - συζήτηση όλων των μελών του, θέτοντας ως κεντρικό θέμα στην ημερήσια διάταξη:

  • Ο νόμος Χατζηδάκη και η τοποθέτηση του Συλλόγου αναφορικά με τον τρόπο διεξαγωγής γενικών συνελεύσεων και την εγγραφή του ΣΕΚΑ στο ΓΕΜΗΣΟΕ (νέο μητρώο Σωματείων).

Επίσης, θα συζητηθούν:

  • Η εφαρμογή της νέας συλλογικής σύμβασης σε δημόσια έργα. Η περίπτωση του Μετρό Θεσσαλονίκης (Χ. Μπελέκου).
  • Οι ειδικεύσεις στις προκηρύξεις και το ζήτημα του ανθυγιεινού επιδόματος (Ε. Τσιόλα).
  • Η απαξίωση των εργασιακών δικαιωμάτων των αρχαιολόγων (Α. Μαυρίδου).
  • Οι προκηρύξεις μονίμων του ΑΣΕΠ και το πτυχίο του Ιστορικού - Αρχαιολογικού, με κατεύθυνση Αρχαιολογία (Μ. Αμιλήτου)
  • Το νομικό πλαίσιο βάσει του οποίου α) καθορίζονται τα ειδικά προσόντα πρόσληψης για τη θέση του αρχαιολόγου στο εκάστοτε έργο, β) κατοχυρώνεται η εξειδίκευση, γ) κατοχυρώνεται η εμπειρία (Τ. Σταυρόπουλος)

Η ψηφιακή συνάντηση θα πραγματοποιηθεί στην ηλεκτρονική πλατφόρμα zoom, και σε σύνδεσμο που θα σταλεί τις επόμενες ώρες στην αλληλογραφία των μελών του Συλλόγου (δεν θα ανακοινωθεί στην επίσημη ιστοσελίδα ή στη σελίδα FBτου ΣΕΚΑ).

Προσκαλούμε όλα τα μέλη μας να στηρίξουν την ψηφιακή συνάντηση - συζήτηση, με τη συμμετοχή τους και την κατάθεση των απόψεών τους.