Σύλλογος Έκτακτων Αρχαιολόγων Σύλλογος Έκτακτων Αρχαιολόγων Σύλλογος Έκτακτων Αρχαιολόγων

Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag wbr invalid in Entity, line: 11 in /var/www/vhosts/seka.net.gr/httpdocs/s/plugins/content/imagegallery/imagegallery.php on line 45

Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag wbr invalid in Entity, line: 11 in /var/www/vhosts/seka.net.gr/httpdocs/s/plugins/content/imagegallery/imagegallery.php on line 45

Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag wbr invalid in Entity, line: 11 in /var/www/vhosts/seka.net.gr/httpdocs/s/plugins/content/imagegallery/imagegallery.php on line 45

Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag wbr invalid in Entity, line: 38 in /var/www/vhosts/seka.net.gr/httpdocs/s/plugins/content/imagegallery/imagegallery.php on line 45

Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag wbr invalid in Entity, line: 38 in /var/www/vhosts/seka.net.gr/httpdocs/s/plugins/content/imagegallery/imagegallery.php on line 45

Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag wbr invalid in Entity, line: 38 in /var/www/vhosts/seka.net.gr/httpdocs/s/plugins/content/imagegallery/imagegallery.php on line 45

Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag wbr invalid in Entity, line: 8 in /var/www/vhosts/seka.net.gr/httpdocs/s/plugins/content/imagegallery/imagegallery.php on line 45

Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag wbr invalid in Entity, line: 8 in /var/www/vhosts/seka.net.gr/httpdocs/s/plugins/content/imagegallery/imagegallery.php on line 45

Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag wbr invalid in Entity, line: 8 in /var/www/vhosts/seka.net.gr/httpdocs/s/plugins/content/imagegallery/imagegallery.php on line 45

Ανακοινώσεις

ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΕΚΑ, 24 Οκτωβρίου 2021

 

Σύμφωνα με την απόφαση της Γ.Σ. του Ιουνίου οι αρχαιρεσίες του Συλλόγου μας θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 24 Οκτωβρίου 2021 και ώρες 11.00-16.30 

  στην Αθήνα, στο κτήριο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, Ερμού 34-136 (στάση ηλεκτρικού «Θησείο»)

 στη Θεσσαλονίκη, Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, Αριστοτέλους 32, πρώτος όροφος

 στο Ηράκλειο, Γερωνυμάκη και Τίτου Γεωργιάδη, ημιόρφος, στα γραφεία του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Α’βάθμιας εκπαίδευσης «Δομήνικος Θεοτοκόπουλος»

 στην Πάτρα, Αλ. Υψηλάντη 193 (δίπλα στην ΕΦ.Α. Αχαΐας)

Για τη συμμετοχή σας στις εκλογές θα πρέπει να είστε οικονομικά τακτοποιημένοι για το τρέχον έτος και να έχετε μαζί σας το δελτίο αστυνομικής ταυτότητας και το βιβλιάριο ασθενείας του ΙΚΑ (όσοι έχουν).

Καλούμε όλα τα μέλη μας σε ενεργή συμμετοχή στη διαδικασία των εκλογών, και σε έμπρακτη στήριξη του Συλλόγου μας, και δια του ιδιαίτερα σημαντικού στιγμιότυπου των αρχαιρεσιών για τη διοίκηση του ΣΕΚΑ.

Για το Δ.Σ. του Σ.ΕΚ.Α.

 

Η ΕΦΟΡΕΥΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

 

Αγγελίδου Σμαράγδα             Κεσίσογλου Άννα       Κουτής Παναγιώτης

Σπυροπούλου Αικατερίνη-Μαρία       Σταφυλάς Ρήγας

 

Ενιαίο Ψηφοδέλτιο Δ.Σ. - Ε.Ε.   Ενιαίο Ψηφοδέλτιο Παραρτήματα   Ενιαίο Ψηφοδέλτιο Ε.Κ.Α. - ΟΙΥΕ   ΔΑΣ Ψηφοδέλτιο Δ.Σ. - Ε.Ε   ΔΑΣ Ψηφοδέλτιο Παραρτήματα   ΔΑΣ Ψηφοδέλτιο Ε.Κ.Α. - ΟΙΥΕ

 


Υπεγράφη η νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας

 

Ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων (Σ.ΕΚ.Α.) υπέγραψε σήμερα, Παρασκευή, 24 Σεπτεμβρίου 2021, νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, με συμβαλλόμενο (όπως και σε όλες τις προηγούμενες περιπτώσεις) τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τεχνικών Εταιρειών (Σ.Α.Τ.Ε.). Το γεγονός της υπογραφής της νέας ΣΣΕ είναι μια ιδιαίτερα σημαντική και θετική εξέλιξη για τον Σύλλογό μας, καρπός προσπάθειας που εκκινήθηκε το 2015 και μπήκε σε ουσιαστική διάσταση το 2017, και η οποία αναπτύχθηκε μέσα στο γνωστό αντεργατικό και αντισυνδικαλιστικό γενικό πλαίσιο.

 

Ο ΣΕΚΑ θα συνεχίσει τις ενέργειές του τις αμέσως επόμενες ημέρες στο υπουργείο Εργασίας ώστε να ολοκληρωθούν τα τυπικά βήματα για την κατοχύρωση και ενεργοποίηση της ΣΣΕ.

Η νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και όλες οι πτυχές της θα παρουσιαστούν αναλυτικά στην προσεχή Εκλογοαπολογιστική Συνέλευση του ΣΕΚΑ. Επισημαίνουμε ότι η υπογεγραμμένη ΣΣΕ έχει βελτιωμένους όρους σε σχέση με αυτούς που παρουσιάστηκαν στη Γενική Συνέλευση του Συλλόγου στις 27-06-21.


Εκλογοαπολογιστική και 1η Επιστημονική Συνάντηση ΣΕΚΑ

 

Εκλογοαπολογιστική Συνέλευση

Ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων (Σ.ΕΚ.Α.) καλεί τα μέλη του σε  Εκλογοαπολογιστική Συνέλευση την Τρίτη, 28 Σεπτεμβρίου, στις 18:00 στην Αθήνα, στο Κτήριο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, Ερμού 134-136 (στάση ηλεκτρικού «Θησείο»). Στην περίπτωση κατά την οποία δεν επιτευχθεί απαρτία (απαιτείται παρουσία του 1/3 των μελών), η διαδικασία θα μεταφερθεί για το απόγευμα της Πέμπτης 30 Σεπτεμβρίου, στον ίδιο τόπο (απαιτείται παρουσία του 1/4 των μελών). Αν και η δεύτερη απόπειρα αποβεί άκαρπη, η Εκλογοαπολογιστική θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο, 2 Οκτωβρίου, στις 18:00, στον ίδιο τόπο(απαιτείται παρουσία του 1/5 των μελών).

Στην έναρξη της Εκλογοαπολογιστικής διαδικασίας, θα παρουσιαστεί η νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας η οποία υπεγράφη στις 24/09/21.

Ενημερώνουμε ότι οι εκλογές του Συλλόγου μας θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή, 24 Οκτωβρίου 2021.

 

1η Επιστημονική Συνάντηση ΣΕΚΑ

Την Κυριακή, 3 Οκτωβρίου, από τις 09:00 μέχρι τις 18:00, θα πραγματοποιηθεί η 1η Επιστημονική Συνάντηση του ΣΕΚΑ, με θέμα «Η Αρχαιολογία στην Ελλάδα της κρίσης - προκλήσεις και προοπτικές»(επισυνάπτεται poster με το πρόγραμμα της Συνάντησης).

Η Συνάντηση θα πραγματοποιηθεί δια ζώσης στην αίθουσα ισογείου της INNOVATHENS στην Τεχνόπολη Αθηνών, ωστόσο η συμμετοχή και η παρακολούθηση της Συνάντησης θα είναι δυνατή και ψηφιακά, από τον σύνδεσμο:

https://us02web.zoom.us/j/89191421030?pwd=KzZPeHBRWUU2cU1DUUR0K1kybWhPUT09

Παρακαλούμε τα μέλη μας εκτός Αττικής που επιθυμούν να προσέλθουν στην Εκλογοαπολογιστική Συνέλευση και στην 1η Επιστημονική Συνάντηση του Συλλόγου, να δηλώσουν τη συμμετοχή τους στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο του ΣΕΚΑ () έως και τη Δευτέρα 27/09/21 προκειμένου να διαμορφώσουμε συνολική εικόνα των μετακινήσεων, και να συμβάλουμε ως Σύλλογος, όσο το δυνατόν, στα έξοδα αυτά.

 

Καθώς ο Σ.ΕΚ.Α. είστε εσείς, τα μέλη του, η παρουσία σας είναι απαραίτητη.

 

Πρόγραμμα συνάντησης

  

 

Για τον νέο τρόπο πρόσληψης των ΙΔΟΧ αρχαιολόγων σε έργα αυτεπιστασίας

 

Με αφορμή το νέο υπόδειγμα προσλήψεων του ΙΔΟΧ προσωπικού σε έργα αυτεπιστασίας, ο Σύλλογος Εκτάκτων Αρχαιολόγων (Σ.ΕΚ.Α.) επαναλαμβάνει τις διατυπωμένες απόψεις του, επικαιροποιώντας και προσαρμόζοντάς τες στο νέο εργαλείο με το οποίο οργανώνεται από την πλευρά του ΥΠΠΟΑ η διαχείριση της ανεργίας και της ομηρίας των συμβασιούχων αρχαιολόγων.

Η συνολική τοποθέτησή μας εδράζεται και συμπυκνώνεται σε τρία αιτήματά μας:

  • Ζητάμε να σταματήσουμε να αντιμετωπιζόμαστε από την πολιτεία σαν αναλώσιμοι. Η δημιουργία μόνιμων και σταθερών θέσεων εργασίας συνιστά, εκτός από τη μόνη ουσιαστική δικαίωση και αποκατάσταση των συμβασιούχων που έχουν βρεθεί επί δεκαετίες σε καθεστώς εργασιακής ομηρίας, αυτόματη αναβάθμιση της λειτουργίας της ίδιας της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, και αποδοτικότερη προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς
  • Για όσο καιρό ακόμη θα υφίσταται ο αντεργατικός θεσμός των επί συμβάσει εργαζομένων, ζητάμε να μην υπάρχουν διακρίσεις στα εργασιακά δικαιώματα ανάμεσα σε Μονίμους - ΙΔΑΧ - ΙΔΟΧ Αρχαιολόγους. Σήμερα, από τους συμβασιούχους αρχαιολόγους απαιτούνται προσόντα, τα οποία συχνά δεν διαθέτουν οι Διευθυντές των Εφορειών και οι Τομεάρχες προϊστάμενοί τους
  • Το ίδιο το ΥΠΠΟΑ συντάσσει με απολύτως αυθαίρετο τρόπο (αντεργατικούς) κανόνες προσλήψεων, τους οποίους αμέσως μετά καταπατά. Ζητάμε να μηδενιστεί το πεδίο ερμηνειών, υποκειμενισμού, αυτοσχεδιασμών και αυθαιρεσιών στους κανόνες και στη διαδικασία πρόσληψης και εργασίας των αρχαιολόγων. Ζητάμε από το ΥΠΠΟΑ έλεγχο και απόδοση ευθυνών σε κάθε περίπτωση καταπάτησης των εργασιακών μας δικαιωμάτων

 

 

 

 

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 

Για τον νέο τρόπο πρόσληψης των ΙΔΟΧ αρχαιολόγων σε έργα αυτεπιστασίας

 

 

ένα ακόμη αυθαίρετο υπόδειγμα ή

«θυμίζοντας στους “αναλώσιμους”, τη θέση τους»

Την 1η Ιουνίου 2021 η ΕΔΕΠΟΛ προωθούσε σε όλες τις διευθύνσεις και υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ, τροποποιημένο Υπόδειγμα Προκήρυξης πρόσληψης προσωπικού ΙΔΟΧ. Με το υπόδειγμα αυτό, το υπουργείο Πολιτισμού βρίσκει αφορμή δήθεν για να προσαρμοστεί στις αλλαγές του τρόπου προσλήψεων που επιφέρει ο νόμος 4765/2021. Στην πραγματικότητα (και) το υπόδειγμα αυτό δεν αποτελεί κάτι περισσότερο από μια απολύτως αυθαίρετη συστηματοποίηση κριτηρίων, υπό τα οποία θα προσλαμβάνονται στο εξής οι συμβασιούχοι όλων των ειδικοτήτων σε έργα αυτεπιστασίας του ΥΠΠΟΑ (συγχρηματοδοτούμενα και μη). Το υπόδειγμα δεν βασίζεται σε καμία μελέτη ή συγκεκριμένο στατιστικό δεδομένο, κι επουδενί δόθηκε σημασία στα επί σειρά ετών αιτήματά μας και παρατηρήσεις στα λάθη των προηγούμενων προτύπων. Αποτελεί ελεύθερη έκφραση ιδεών της ΕΔΕΠΟΛ και της ηγεσίας του ΥΠΠΟΑ. Για την ακρίβεια, η ΕΔΕΠΟΛ και όλοι οι προϊστάμενοί της φρόντισαν δια των νέων κριτηρίων τους βασικά να θυμίσουν στους αναλώσιμους, τη θέση τους.

Η συνεχής αλλαγή των κριτηρίων πρόσληψης, εκφραστής των οποίων για το ΥΠΠΟΑ είναι η ΕΔΕΠΟΛ (θυμίζουμε εδώ ότι μόνο στην τελευταία τετραετία είχαμε 3 επίσημες αλλαγές υποδειγμάτων: υπόδειγμα Ιουνίου 2017, υπόδειγμα Ιουνίου 2020, υπόδειγμα Ιουνίου 2021) έρχεται να υπενθυμίσει στους συμβασιούχους ότι δεν μπορούν να κάνουν εργασιακό προγραμματισμό, ότι στην πραγματικότητα δεν επιτρέπεται να κάνουν προγραμματισμό ζωής.

Ως Σύλλογος δεν θα κουραστούμε να επαναλαμβάνουμε ότι η μόνιμη και σταθερή εργασία είναι δικαίωμά μας. Δεν είναι παραχώρηση!

Απαιτούμε άμεσα μαζικές προσλήψεις όλων των ειδικοτήτων για να υπηρετηθεί ο Τομέας του Πολιτισμού και να αντιμετωπιστεί η υποστελέχωση του ΥΠΠΟΑ!

Να οργανωθεί συστηματικός τρόπος προσλήψεων με σκοπό να αποκασταθούν εργασιακά όλοι οι επί συμβάσει αρχαιολόγοι!

Να σταματήσουν οι συνεχείς αλλαγές των υποδειγμάτων προσλήψεων!

Μοναδική προϋπόθεση για την εργασία, το πτυχίο μας!

Ίσα εργασιακά δικαιώματα ανάμεσα σε Μονίμους - ΙΔΑΧ - ΙΔΟΧ Αρχαιολόγους. Εξασφάλιση και προστασία του εργασιακού βίου, της μητρότητας, της ασφάλισης, της συνταξιοδότησης!

 

για τις υπερ-εξ-ειδικεύσεις στις προκηρύξεις

Το νέο υπόδειγμα, σε ό,τι αφορά την «ειδικότητα» υπό την οποία προσλαμβάνεται ένας αρχαιολόγος με σύμβαση ΙΔΟΧ, αναγνωρίζει δύο κύριες κατηγορίες:

α) ΠΕ Αρχαιολόγων [όταν δεν απαιτείται εξειδίκευση από τη φύση του έργου πχ. όταν πρόκειται για σωστικά έργα]

β) ΠΕ Αρχαιολόγων με εξειδίκευση στην […] [Πχ. Προϊστορική - Κλασική Αρχαιολογία, Βυζαντινή - Μεταβυζαντινή Αρχαιολογία, Ιστορία Τέχνης, Μουσειολογία, κλπ.]

Περιττό είναι να σημειωθεί ότι, σε αντεργατική συνεργασία, ΕΔΕΠΟΛ - ΓΔΑΠΚ -ΕΦΑ, έχουν από καιρό, σε δημόσια θέα, παραβιάσει και τα δικά τους αυθαίρετα υποδείγματα, αλλά και τα δικαιώματα του ΙΔΟΧ προσωπικού, εγκρίνοντας στις προκηρύξεις τους ειδικότητες οι οποίες δεν προβλέπονται πουθενά (από τον «ΠΕ Αρχαιολόγο με εξειδίκευση στην αποκατάσταση, συντήρηση και ανάδειξη αρχαίων θεάτρων», στον «ΠΕ Αρχαιολόγο με ειδίκευση στην Διαχείριση Μνημείων», από τον «ΠΕ Αρχαιολόγο με εμπειρία σε αρχαιολογικές εργασίες πεδίου», στον «ΠΕ Αρχαιολόγο με εξειδίκευση στην Κλασική-Ρωμαϊκή Αρχαιολογία» από τον «ΠΕ Αρχαιολόγο με εξειδίκευση στην Παλαιολιθική Αρχαιολογία και τη Μουσειολογία - Μουσειοπαιδαγωγική», στον «ΠΕ Αρχαιολόγο με εξειδίκευση στη Μινωική Αρχιτεκτονική», κλπ.).

Έτσι, ενώ το Οργανόγραμμα προβλέπει ελάχιστες εξειδικεύσεις για τους μόνιμους και ΙΔΑΧ συναδέλφους μας (σύμφωνα με τον Οργανισμό του ΥΠΠΟΑ, στο Π.Δ. 4/2018 (ΦΕΚ 7Α/ 22.01.2018) https://www.e-nomothesia.gr/kat-arxaiotites/proedriko-diatagma-4-2018-fek-7a-22-1-2018.html άρθρο 74: Κλάδος ΠΕ Αρχαιολόγων Ειδικότητες: Προϊστορικών - Κλασικών, Βυζαντινών - Μεταβυζαντινών, Ιστορικών Τέχνης, Μουσειολόγων, Επιγραφολόγων, Νομισματολόγων, Πολιτιστικής Διαχείρισης, Αρχαιοζωολόγων, Αρχαιοβοτανολόγων), οι εξειδικεύσεις για τους ΙΔΟΧ μετριούνται σε δεκάδες.

Οι απαντήσεις που δίνουν οι ΕΦΑ στις καταγγελίες μας είναι προσβλητικές και για τους εργαζόμενους και για τον Σύλλογό μας, υποτιμώντας, μαζί με τα εργασιακά μας δικαιώματα, τη νοημοσύνη μας. Μόνο στο έτος 2021 ο Σύλλογός μας έχει καταγγείλει 36 περιπτώσεις παράτυπων προκηρύξεων.

Ηδη από την 1η Ιουνίου 2021 και το νέο υπόδειγμα προκηρύξεων, μεταξύ άλλων, έχουμε δει ΕΦΑ να ζητούν «ΠΕ Αρχαιολόγο με εξειδίκευση στην ψηφιακή καταγραφή, έρευνα και τεκμηρίωση αρχαιολογικού υλικού» (ΕΦΑ Άρτας), «ΠΕ Αρχαιολόγο με εξειδίκευση στην Παλαιολιθική περίοδο» (Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας - Σπηλαιολογίας), «ΠΕ Αρχαιολόγο με εξειδίκευση στην Κλασική Αρχαιολογία» (ΕΦΑ Χαλκιδικής και Αγίου Όρους), «ΠΕ Αρχαιολόγο με εξειδίκευση στην Προϊστορική Αρχαιολογία» (ΕΦΑ Λέσβου), «ΠΕ Αρχαιολόγο με εξειδίκευση στις εφαρμοσμένες αρχαιολογικές επιστήμες», «ΠΕ Αρχαιολόγο με εμπειρία σε συγχρηματοδοτούμενα έργα», «ΠΕ Αρχαιολόγο με εξειδίκευση στην αποκατάσταση και ανάδειξη μνημείων και αρχαιολογικών χώρων» (ΕΦΑ Λασιθίου). Αλήθεια, από ποιο ακριβώς υπόδειγμα ή οργανόγραμμα ή πτυχίο πηγάζουν αυτές οι ειδικότητες;

Ως Σύλλογος ζητάμε να προστατευτεί η ειδικότητα «ΠΕ Αρχαιολόγος» και τα εργασιακά δικαιώματα που προκύπτουν από το πτυχίο μας. Καταγγέλλουμε ως δυνάμει φωτογραφικές όλες τις προκηρύξεις που σήμερα διαγκωνίζονται σε ένα κρεσέντο υπερεξειδικεύσεων, με πρακτικό αποτέλεσμα σε κάθε προκήρυξη να γεννάται και μια νέα ειδικότητα για τους ΙΔΟΧ αρχαιολόγους.

Θεωρούμε ότι είναι γνωστό ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια δεν χορηγούν πτυχία με ενσωματωμένη την εξειδίκευση.

Τυχόν μεταπτυχιακός ή διδακτορικός τίτλος ασφαλώς μπορούν να  μοριοδοτούνται, όπως και το σύνολο της εμπειρίας μας, αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αποτελούν προαπαιτούμενα στις προκηρύξεις για σύμβαση ΙΔΟΧ αρχαιολόγων.

βεβαιώσεις και πεδίο αυθαιρεσίας λαμπρό

Είναι περιττό να σημειωθεί ότι ο κατακερματισμός της ενιαίας ειδικότητας ΠΕ Αρχαιολόγος και ο αυθαίρετος πολλαπλασιασμός των εξειδικεύσεων παράγει με τη σειρά του αδιέξοδο λαβύρινθο βεβαιώσεων προϋπηρεσίας.

Στην πραγματικότητα, το ΥΠΠΟΑ δίνει το δικαίωμα στις υπηρεσίες του να δίνουν βεβαιώσεις προϋπηρεσίας κατά το δοκούν, και έπειτα, σε κάθε περίπτωση νέας προκήρυξης, να επιλέγουν και να μοριοδοτούν τις βεβαιώσεις επίσης κατά το δοκούν. Ας μη ξεχνάμε ότι «ο προσδιορισμός της συνάφειας των τίτλων σπουδών και της εμπειρίας με το αντικείμενο της προς πλήρωση θέσης εμπίπτει στις αρμοδιότητες της Υπηρεσίας που εκδίδει την προκήρυξη».

Ως Σύλλογος ζητάμε την αναγνώριση ως συναφών όλων των μεταπτυχιακών τίτλων με αντικείμενο την αρχαιολογική επιστήμη. Το απολύτως λογικό αίτημά μας αυτό είδαμε εξάλλου να έχει εφαρμογή και στην πιο πρόσφατη προκήρυξη μονίμων θέσεων για αρχαιολόγους (16Κ/2017), που διενήργησε ο ΑΣΕΠ.

Σε πολλές περιπτώσεις, το ΥΠΠΟΑ ζητάει από το ΙΔΟΧ προσωπικό να βρει τις ψηφιακές υπογραφές για τις βεβαιώσεις από φορείς και υπηρεσίες που σήμερα έχουν καταργηθεί ή συγχωνευτεί. Οι συνάδελφοι δεν γνωρίζουν καν πού πρέπει να απευθυνθούν για τις βεβαιώσεις τους αυτές, πολλές εκ των οποίων τους «γυρίζουν πίσω» πολλά χρόνια ή και δεκαετίες, όσο και η υπόθεση της εργασιακής ομηρίας των συμβασιούχων του ΥΠΠΟΑ. Καταγγέλλουμε το γεγονός ότι το υπουργείο έχει μετατρέψει σε γραφειοκρατικό γολγοθά την προσπάθειά μας να διεκδικήσουμε μια θέση εργασίας για να υπηρετήσουμε το αντικείμενό μας.

Αναγνωρίζουμε μία ειδικότητα, απαιτούμε μία βεβαίωση: «ΠΕ Αρχαιολόγος».

Ζητάμε να μην εφαρμοστεί η απαίτηση για επικαιροποίηση βεβαιώσεων προϋπηρεσίας.

Ζητάμε κριτήρια προσλήψεων που να μην επιτρέπουν πεδίο υποκειμενισμού και ερμηνειών σε εκείνους που μοριοδοτούν, ελέγχουν και τελικώς πραγματοποιούν τις προσλήψεις.

 

φιλτράρισμα τύπου «να ξεμπερδεύουμε με τους πολλούς πολλούς»

Το νέο υπόδειγμα της ΕΔΕΠΟΛ αναζητά με πολλούς τρόπους να φιλτράρει τους υποψήφιους εργαζόμενους, προσθέτοντας προσκόμματα και βασικά απόρριψη στην προσπάθειά τους να διεκδικήσουν μια θέση εργασίας.

Έτσι, κάθε υποψήφιος εργαζόμενος τώρα έχει προθεσμία έως «5 ημερολογιακές ημέρες» για να διεκδικήσει θέση εργασίας, ενώ μέχρι πρότινος είχε «5 εργάσιμες ημέρες». Η αλλαγή αυτή, δίνει τη δυνατότητα στις ΕΦΑ, αξιοποιώντας ενδεχομένως τα Σαββατοκύριακα, να μειώσουν τον χρόνο υποβολής αιτήσεων και δικαιολογητικών, και αυτομάτως να μειώσουν τους υποψηφίους.

Παρεμπιπτόντως, κάθε υποψήφιος εργαζόμενος τώρα έχει «δυνατότητα ένστασης που λήγει μετά την πάροδο πέντε (5) ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία ανάρτησης των πινάκων κατάταξης» ενώ μέχρι πρότινος υπήρχε χρονικό πλαίσιο «δέκα (10) ημερολογιακών ημερών».

Μάλιστα κάποιες ΕΦΑ, παίρνοντας πρωτοβουλία, αναρτούν τους πίνακες κατάταξης των συμβασιούχων στις προκηρύξεις όχι με τα ονοματεπώνυμα, αλλά με τους Αριθμούς Δελτίων Ταυτότητάς τους, πρακτικώς δηλαδή μηδενίζουν τη δυνατότητα ελέγχου και ένστασης ενός υποψηφίου προς άλλο.

Ζητάμε διαφάνεια. Ζητάμε να τερματιστεί εδώ το πεδίο «πρωτοβουλίας» και αυτοσχεδιασμού κάθε ΕΦΑ στον τρόπο που προκηρύσσει, μοριοδοτεί, προσλαμβάνει, μισθοδοτεί.

Ο μεγάλος νικητής στη ρουλέτα της εκάστοτε προκήρυξης, ο οποίος μέχρι πρότινος είχε 3 εργάσιμες ημέρες για να αποδεχτεί τη θέση, πλέον «πρέπει εντός 2 εργάσιμων ημερών από την λήψη της ανωτέρω έγγραφης ειδοποίησης να απαντήσει εγγράφως (ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, συστημένη επιστολή) στην Υπηρεσία σχετικά με την αποδοχή ή μη της θέσης, άλλως θα θεωρείται ότι δεν την αποδέχεται».

Σε περίπτωση σύμβασης εκτός έδρας, ο μεγάλος τυχερός θα πρέπει να είναι ικανός να βρει μέσα σε λιγότερο από δύο ημέρες (η ημέρα στην οποία πραγματοποιείται η ειδοποίηση του συμβασιούχου για την αποδοχή ή απόρριψη της θέσης, υπολογίζεται στο 48ωρο, ακόμη κι αν ο συμβασιούχος λάβει ενημέρωση το μεσημέρι ή απόγευμα αυτής) στέγη με τιμή ενοικίου η οποία να του επιτρέψει να επιβιώσει για να υπηρετήσει τη σύμβαση.

Πρέπει να τονίσουμε ότι, ενώ το ΥΠΠΟΑ υποβάλλει τους συμβασιούχους σε ασφυκτικά χρονικά πλαίσια και διορίες, οι ίδιες οι υπηρεσίες του μπορεί να καθυστερούν εβδομάδες ή και μήνες σε ό,τι αφορά στην έκδοση πινάκων προσωρινών και τελικών αποτελεσμάτων, αλλά και σε ό,τι αφορά την επεξεργασία ενστάσεων ή σχετικών καταγγελιών, κι ακόμη χειρότερα, στην καταβολή της μισθοδοσίας τους.

Ζητάμε να σταματήσουν τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα και η διαρκής μείωση των προθεσμιών στις προκηρύξεις σε βάρος του ΙΔΟΧ προσωπικού, που δεν συνάδουν με τους χρόνους στο δημόσιο.

Οι υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ να εξασφαλίζουν στέγη για τους συμβασιούχους που θα εργαστούν εκτός μεγάλων αστικών κέντρων, όπου τα ενοίκια -ειδικά σε τουριστικές περιοχές και περιόδους- είναι απαγορευτικά, τουλάχιστον με τους μισθούς του υπουργείου, ενώ και η ίδια η εύρεση καταλύματος είναι απίθανη εντός τουριστικής σεζόν.

Σε ό,τι αφορά τις ενστάσεις:

Η επιτροπή ενστάσεων να είναι ανεξάρτητη και να μην αποτελείται από τα ίδια πρόσωπα που εκδίδουν την προκήρυξη.

Να προβλεφθεί δελτίο ένστασης συγκεκριμένα για τις συμβάσεις του ΥΠΠΟΑ (σήμερα υπάρχει μόνο παράβολο ένστασης γενικώς για τον ΑΣΕΠ). Να καταργηθεί το οικονομικό τίμημα σε βάρος όσων υποβάλλουν ενστάσεις.

Να υπάρχει σε κάθε προκήρυξη, το όνομα και η υπογραφή του υπαλλήλου της ΕΦΑ, της ΕΔΕΠΟΛ, της ΓΔΑΠΚ που ελέγχει την ορθότητα της.

 

η νέα αριθμητική του υποδείγματος του ΥΠΠΟΑ

► Με το νέο υπόδειγμα της ΕΔΕΠΟΛ, και την νέα αριθμητική, οι μονάδες του βασικού τίτλου σπουδών, υπολογιζόμενες σε δεκάβαθμη κλίμακα με δύο δεκαδικά ψηφία, πολλαπλασιάζονται με τον αριθμό 60, ενώ μέχρι πρότινος πολλαπλασιάζονταν με συντελεστή 110. Δεν μπορεί να περιγραφεί πιο εύγλωττα η υποτίμηση του πτυχίου, και άσχετα από το γεγονός ότι η αλλαγή αφορά όλους τους ΙΔΟΧ αρχαιολόγους. Η υποτίμηση αφορά τη σύγκριση των μονάδων που δίνει το πτυχίο, σε σχέση με τις μονάδες που δίνουν όλα τα υπόλοιπα προσόντα.

Ως Σύλλογος αναγνωρίζουμε ως μοναδική προϋπόθεση για την εργασία μας, το πτυχίο μας. Τα λοιπά προσόντα να μοριοδοτούνται, χωρίς να προαπαιτούνται.

► Με τη νέα αριθμητική, ο δεύτερος τίτλος σπουδών σε αντικείμενο συναφές με το γνωστικό αντικείμενο της θέσης των κατηγοριών ΠΕ και ΤΕ και της αυτής εκπαιδευτικής βαθμίδας με τον τίτλο σπουδών που απαιτείται σύμφωνα με την προκήρυξη βαθμολογείται με 100 μονάδες (από 150 μονάδες που έδινε μέχρι πρότινος).

► Δεν υπάρχουν αλλαγές στη μοριοδότηση διδακτορικού στο γνωστικό αντικείμενο της θέσης (400 μόρια), και στη μοριοδότηση διδακτορικού σε άλλο γνωστικό αντικείμενο (200 μόρια).

► Με τη νέα αριθμητική, ο μεταπτυχιακός τίτλος ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης στο γνωστικό αντικείμενο της θέσης δίνει 180 μονάδες (από 200 μονάδες που έδινε μέχρι πρότινος). Στην πράξη, με τη μείωση αυτή, ένα μη συναφές διδακτορικό προσφέρει περισσότερη μοριοδότηση από ένα συναφές μεταπτυχιακό (για παράδειγμα, ένας απόφοιτος αρχαιολογίας με διδακτορικό στη διοίκηση επιχειρήσεων ή στην διδακτική της λογοτεχνίας λαμβάνει περισσότερα μόρια από έναν αρχαιολόγο με μεταπτυχιακό στην αρχαιολογία).

► Με τη νέα αριθμητική, ο μεταπτυχιακός τίτλος ετήσιας τουλάχιστον φοίτησης σε άλλο γνωστικό αντικείμενο δίνει 90 μονάδες (από 100 μονάδες που έδινε μέχρι πρότινος).

► Επίσης με το νέο υπόδειγμα αναγνωρίζονται (για πρώτη φορά) 90 μονάδες στα πτυχία 5ετών σπουδών («integrated master»), εξέλιξη που βαδίζει στα χνάρια της αντιεκπαιδευτικής συνθήκης της Μπολόνια. Ας σημειωθεί ότι ακόμη δεν έχουν αναγνωριστεί οριστικά στη χώρα μας οι σχολές που δίνουν «ενιαίο και αδιάσπαστο τίτλο σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου».

Το ΥΠΠΟΑ πρωτοστατεί ανάμεσα στα υπουργεία δρομολογώντας μοριοδοτήσεις για τίτλους οι οποίοι ακόμη δεν υπάρχουν στη χώρα μας, την ίδια ώρα που είναι το μόνο υπουργείο το οποίο στις συμβάσεις για ΙΔΟΧ προσωπικό δεν αναγνωρίζει κριτήρια όπως η πολυτεκνία ή η αναπηρία! Αυτό θα πει …υπουργείο «Πολιτισμού»!

► Με τη νέα αριθμητική, σε περίπτωση ύπαρξης περισσοτέρων του ενός διδακτορικών διπλωμάτων ή/και μεταπτυχιακών τίτλων ή/και ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου (integrated master) ή/και δεύτερου τίτλου σπουδών ίδιας εκπαιδευτικής βαθμίδας, βαθμολογείται επιπλέον ένας μόνο εξ αυτών των τίτλων και εάν πρόκειται για μη ομοιόβαθμους τίτλους, βαθμολογείται ο υψηλότερος εξ αυτών, λαμβάνοντας σε κάθε περίπτωση το 50% των μονάδων που προβλέπονται για τον οικείο τίτλο σπουδών. Μέχρι πρότινος, ο υποψήφιος που είχε δεύτερο μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο σπουδών, λάμβανε επιπλέον 30% των μορίων που προβλέπονται για τον αντίστοιχο πρώτο τίτλο.

Απαιτούμε από το ΥΠΠΟΑ και την ΕΔΕΠΟΛ να σταματήσουν να παίζουν σε βάρος των συμβασιούχων, αποφασίζοντας μάλιστα πάντοτε γι’ αυτούς, χωρίς αυτούς.

Να σταματήσει το ανεβοκατέβασμα των μορίων που καταργεί κάθε έννοια εργασιακού προγραμματισμού για τους ΙΔΟΧ εργαζόμενους.

 

μοριοκεντρική ΥΠΠΟ-κρισία

Δεν πρέπει να παραλείψουμε να επισημάνουμε ότι, μολονότι το ΥΠΠΟΑ μετράει ένα ένα τα μόρια σε πτυχίο, μεταπτυχιακούς τίτλους, ξένες γλώσσες, κλπ., αναζητώντας υποτίθεται τον καταλληλότερο υποψήφιο στις ολιγόμηνες όσο και λιγοστές συμβάσεις του, ταυτόχρονα βάζει ανώτατο όριο στην προσμέτρηση της προϋπηρεσίας. Με άλλα λόγια, στερεί από τον εαυτό του, παρότι το ίδιο διαμορφώνει και εκδίδει υποδείγματα, τους πιο έμπειρους αρχαιολόγους.

Για την ακρίβεια, εν προκειμένω το δημόσιο είναι πολύ χειρότερο ακόμη και από τον κατά κανόνα πιο σκληρό ιδιωτικό τομέα, στον οποίο ωστόσο αναγνωρίζεται το σύνολο της προϋπηρεσίας μας. Όμως το ΥΠΠΟΑ μοριοδοτεί μόνο μέχρι τους 84 μήνες την προϋπηρεσία των συμβασιούχων, χωρίς μάλιστα να κάνει δεκτή την προϋπηρεσία των ΙΔΟΧ αρχαιολόγων υπό ιδιώτες εργοδότες στη μισθοδοσία.

Ζητάμε να προσμετράται το σύνολο της προϋπηρεσίας μας, σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Να καταργηθεί το «ταβάνι» μηνών στη μοριοδότησή μας, και να συνυπολογίζεται όλη η προϋπηρεσία μας στη μισθοδότησή μας.

 

Παγκόσμια, ακατανόητη όσο και απαξιωτική πρωτοτυπία, ο εργασιακός αποκλεισμός των πτυχιούχων

Σε παγκόσμια αντεργατική πρωτοτυπία, το ΥΠΠΟΑ δεν επιτρέπει σε ανθρώπους που αφιέρωσαν κατ’ ελάχιστον τέσσερα χρόνια από τη ζωή τους σπουδάζοντας για να αποκτήσουν το πτυχίο τους στην αρχαιολογία, να εργαστούν στο αντικείμενό τους με κρατική χρηματοδότηση για περισσότερο από πέντε χρόνια (60 μήνες). Ο περιορισμός αυτός ισχύει εφ’ όρου ζωής, με τον αποκλεισμό να είναι καταδικαστικός για μία ειδικότητα η οποία είναι άρρηκτα δεμένη και δεν μπορεί να αναζητήσει εργασία εκτός του υπουργείου Πολιτισμού.

Ας σημειωθεί ότι για τα αρχαιολογικά έργα που χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους επιβάλλεται στους εργαζόμενους 8μηνος περιορισμός εργασίας μέσα σε συνολικό διάστημα 12 μηνών, το οποίο ισοδυναμεί με 4μηνη υποχρεωτική αργία για τους αρχαιολόγους.

Μπορούμε λοιπόν, στη διάρκεια του εργασιακού μας βίου, να εργαστούμε ως αρχαιολόγοι σε έργα με εθνικούς πόρους …7,5 φορές, και στη συνέχεια να αναζητήσουμε την τύχη μας σε άλλο εργοδότη ή σε άλλο αντικείμενο. Θεωρούμε την ΕΔΕΠΟΛ ιδιαιτέρως υπόλογη για το γεγονός ότι δεν έχει καταργηθεί δια παντός στο υπουργείο Πολιτισμού ο αντεργατικός περιορισμός του 8μήνου.

Απαιτούμε να αρθεί κάθε χρονικός περιορισμός και προϋπόθεση στην εργασία μας.

Η ευφάνταστη αντεργατική σύλληψη των περιορισμών στο χρόνο εργασία μας, εκτός του ότι στρέφεται προφανώς ενάντια στο ΙΔΟΧ προσωπικό, ζημιώνει τόσο τη λειτουργία και τον προγραμματισμό των Εφορειών, όσο και την πρόοδο των ίδιων των έργων.

ξένες γλώσσες

Στο ίδιο πλαίσιο της ανεύθυνης όσο και αυθαίρετης αλλαγής της μοριοδότησης των προσόντων, με βάση το νέο υπόδειγμα προσλήψεων η γνώση ξένης γλώσσας βαθμολογείται ως εξής: για άριστη γνώση 90 μονάδες, για πολύ καλή γνώση 60 μονάδες, και για καλή γνώση 40 μονάδες. Βαθμολογείται αθροιστικά η γνώση έως και τριών (3) ξένων γλωσσών. Μέχρι πρότινος η ξένη γλώσσα έδινε: για άριστη γνώση 70 μονάδες, για πολύ καλή γνώση 50 μονάδες, και για καλή γνώση 30 μονάδες. Οι προκηρύξεις του ΥΠΠΟΑ (όπως προβλέπεται για τις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ) συνυπολόγιζαν τη γνώση μέχρι και 5 ξένων γλωσσών.

Ζητάμε την κατάργηση των προαπαιτουμένων κριτηρίων της ξένης γλώσσας και γνώσης χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών σε προκηρύξεις συμβάσεων ΙΔΟΧ. Τα προσόντα αυτά μπορούν να μοριοδοτούνται (όπως σε προκηρύξεις εκπαιδευτικών, και άλλων ειδικοτήτων).

Να αφαιρεθεί από το νέο υπόδειγμα η διατύπωση η οποία σχεδόν πάντοτε αποκλείει τους συναδέλφους οι οποίοι δεν έχουν άριστη γνώση ξένης γλώσσας: «Μόνο στην περίπτωση που δε συμμετέχουν υποψήφιοι, οι οποίοι διαθέτουν το προσόν της άριστης γνώσης ξένης γλώσσας, μπορούν να συμπεριληφθούν στους πίνακες κατάταξης και υποψήφιοι και με πολύ καλή γνώση ή ακόμη και καλή γνώση ξένης γλώσσας» και να επανέλθει η διατύπωση του υποδείγματος 2020: «Αν δεν υπάρξουν υποψήφιοι, οι οποίοι να διαθέτουν το προσόν της άριστης γνώσης ξένης γλώσσας, μπορούν να επιλεγούν και υποψήφιοι και με πολύ καλή γνώση ή ακόμη και καλή γνώση ξένης γλώσσας».

 

Βαδίζοντας στον δύσκολο δρόμο του συλλογικού αγώνα, και όχι στο αδιέξοδο της ατομικής σωτηρίας, η πιο πλατιά ενημέρωση στους κόλπους των επί συμβάσει αρχαιολόγων για τα κοινά μας προβλήματα και τις διεξόδους που συλλογικά προτείνουμε, είναι αναγκαία προϋπόθεση στην πορεία μας. Η συστηματοποίηση των αιτημάτων και διεκδικήσεών μας, αποτελούν σημαντικότερο βήμα για την επίτευξή τους.

Καλούμε όλους τους συναδέλφους να επιμείνουν στην ουσιαστικότερη οδό προάσπισης των δικαιωμάτων και κατακτήσεών μας, δηλαδή στην ενεργητική συσπείρωσή τους στον Σύλλογο.

Αναφορικά με το έργο κατασκευής του νέου Αεροδρομίου στο Καστέλλι Κρήτης

Για τις καταχρηστικές συμπεριφορές και τους καταχρηστικούς νέους όρους στις συμβάσεις

Οι προσληφθέντες της πιο πρόσφατης -και 4ης κατά σειρά- προκήρυξης της ΕΦΑ Ηρακλείου για τις αρχαιολογικές εργασίες στο Καστέλλι, κλήθηκαν να υπογράψουν συμβάσεις στις οποίες έχει προστεθεί για πρώτη φορά μια άκρως αντεργατική διατύπωση. Εν ολίγοις οι εργαζόμενοι καλούνται να αποδεχτούν ότι το ΥΠΠΟΑ, δηλαδή ο εργοδότης τους, ουδεμία ευθύνη φέρει για ενδεχόμενες καθυστερήσεις στην πληρωμή τους. Ότι υπεύθυνη είναι η γραφειοκρατία της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών και η αρμόδια για τις πληρωμές υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών! 

Το ΥΠΠΟΑ λοιπόν παραμένει στον παραλογισμό και την εκδικητικότητα που επέδειξε στην, ακόμα αδικαίωτη, περίπτωση της 6ήμερης επίσχεσης εργασίας του έκτακτου προσωπικού: αξιοποιεί τα δικαιώματα του εργοδότη αλλά δεν αναλαμβάνει τις υποχρεώσεις του. Το ΥΠΠΟΑ γνωρίζει να εποπτεύει με απαξίωση τις, χαρακτηρισμένες από την ίδια την υπουργό ως ταπεινές (!), αρχαιότητες και τους …αργόσχολους αρχαιολόγους. Δεν αναγνωρίζει, ωστόσο, την υποχρέωσή του, ως εργοδότης, να πληρώνει τα δεδουλευμένα στην ώρα τους και προσπαθεί, συγχρόνως, να υποχρεώσει τους εργαζόμενους να αποδεχτούν τον άδικο αυτό παραλογισμό. Τους πίεσε, δηλαδή, να υπογράψουν τις συμβάσεις τους με την απειλή ότι όσο καθυστερούν τόσο θα καθυστερήσει η πληρωμή τους …η οποία δρομολογείται ούτως ή άλλως το νωρίτερο για τον Σεπτέμβριο(!). Αρκεί ενδεικτικά να σημειωθεί ότι συνάδελφος εκτός Κρήτης, που προσλήφθηκε στο έργο του Καστελλίου, παραιτήθηκε όταν έμαθε για το καθεστώς καθυστέρησης πληρωμών, αφού βέβαια είχε ξοδέψει ήδη ένα μεγάλο χρηματικό ποσό για μετάβαση και διαμονή. Η αλήθεια είναι απλή: ο συνάδελφος δε θα μπορούσε να επιβιώσει απλήρωτος για δύο τουλάχιστον μήνες και το ΥΠΠΟΑ απαξίωσε έναν άνθρωπο που κατάφερε να βρει μια δουλειά.  

Απαιτούμε:

  • Να αρθεί η καταχρηστική όσο και αντεργατική διατύπωση στις συμβάσεις του έκτακτου προσωπικού του Καστελλίου.
  • Να σταματήσουν οι καθυστερήσεις πληρωμών. Έγκαιρη και τακτική καταβολή των δεδουλευμένων.
  • Να πληρωθούν τώρα οι ημέρες επίσχεσης του προσωπικού, οι οποίες παρανόμως δεν έχουν καταβληθεί.

Για την ασφάλεια του προσωπικού

Το ΥΠΠΟΑ δεν ενδιαφέρεται να διαφυλάξει την ασφάλεια του  προσωπικού του. Παρότι ο σύλλογός μας και οι εργαζόμενοι έχουν θίξει πολλές φορές τα ζητήματα ασφάλειας, λύση στο πρόβλημα της μετακίνησης εντός του εργοταξίου δεν έχει βρεθεί. Μάλιστα, όσο εντατικοποιούνται οι εργασίες τόσο δυσχεραίνουν οι συνθήκες στο πεδίο, το οποίο έχει μετατραπεί σε έναν κρανίου τόπο. Όλο και περισσότερα χωματουργικά οχήματα μεγάλων διαστάσεων διανύουν την αχανή έκταση του εργοταξίου και μεταβάλλουν συνεχώς την επιφάνεια του. Το έκτακτο, λοιπόν, προσωπικό αναγκάζεται όχι μόνο να μεταβαίνει με τα δικά του οχήματα στο Καστέλλι, αλλά και στα ίδια τα αρχαιολογικά σκάμματα μέσα στο εργοτάξιο. Όχι μόνο είναι παράνομο να κυκλοφορούν Ι.Χ. μέσα στο εργοτάξιο, αλλά τίθενται σοβαρά ζητήματα ασφάλειας και φθοράς των οχημάτων. Πολλές φορές, μάλιστα, δε μπορεί κανείς να επιστρέψει από την ίδια διαδρομή διότι απλά είναι αδύνατο λόγω των συνεχών εργασιών…

Συγχρόνως, η σκίαση και οι συνθήκες υγιεινής είναι εντελώς ανεπαρκείς. Ταινίες σήμανσης γύρω από τα αρχαιολογικά σκάμματα είτε δεν υπάρχουν είτε έχουν ελλιπώς τοποθετηθεί. Όλα αυτά τη στιγμή που φαίνεται ότι κανείς μηχανικός δε θέλει να αναλάβει την ευθύνη να οριστεί ως υπεύθυνος ασφαλείας.

Όλες αυτές οι δυσχέρειες και τα προβλήματα είναι αποτέλεσμα όχι μόνο κακής οργάνωσης και μη αξιοποίησης της άφθονης εμπειρίας της ΕΦΑ Ηρακλείου σε μεγάλα έργα, αλλά επιλογή του ΥΠΠΟΑ, καθώς τα ίδια προβλήματα υπάρχουν σταθερά έναν χρόνο τώρα. 

Απαιτούμε:

  • Να πληρώνονται οδοιπορικά οι εργαζόμενοι.
  • Να μη μετακινούνται με ΙΧ οι εργαζόμενοι εντός του εργοταξίου. Να δοθεί άμεσα λύση στο πρόβλημα της μετάβασης στα αρχαιολογικά σκάμματα. Να οριστούν συγκεκριμένες, ασφαλείς, διαδρομές εντός του εργοταξίου. Να οριστούν υπεύθυνοι ασφαλείας.
  • Να εξασφαλιστεί επαρκής αριθμός σε ομπρέλες και μέσα σκίασης των εργαζομένων (απαιτείται τουλάχιστον τριπλάσια ποσότητα από την τωρινή). Αντίστοιχα, και σε χημικές τουαλέτες.
  • Να μπαίνουν ταινίες σήμανσης και να ορίζεται ελάχιστο όριο απόστασης των χωματουργικών οχημάτων από τα αρχαιολογικά σκάμματα. 

Για την υπόσκαψη της αυτεπιστασίας από το ίδιο το υπουργείο και την ΕΦΑ

Η εμμονή στη μη επίλυση των ζητημάτων αυτών είναι που εξηγεί τελικά τη διάθεση της υπουργού να παύσει η αυτεπιστασία στις αρχαιολογικές εργασίες και να περάσει το έκτακτο προσωπικό στη διαχείριση της αναδόχου εταιρείας από το 2022 και έπειτα, όπως φάνηκε κατά την πρόσφατη επίσκεψή της στο Καστέλλι. Αυτό θα σημάνει, φυσικά, λιγότερο προσωπικό για τις ίδιες ανάγκες, εντατικοποίηση της εργασίας και μεγαλύτερη εργοδοτική πίεση. Μόνο που σε αυτήν θα προστεθεί και η πίεση της ΕΦΑ Ηρακλείου, που πλέον θα έχει μικρότερη και χειρότερη εποπτεία επί των εργασιών.

Συνεπάγεται, επίσης, την παραδοχή από πλευράς υπουργείου ότι δε θέλει να διαχειριστεί ένα, αντικειμενικά δύσκολο αλλά όχι ανέφικτο, έργο. Συγχρόνως, ο ιδιώτης παρουσιάζεται πάλι ως η σωτήρια λύση στα προβλήματα της γραφειοκρατίας, παρά το γεγονός ότι και αυτός, ως συνήθως, πάλι από το κράτος θα χρηματοδοτείται… Είναι ξεκάθαρες οι επιλογές: οι εφαρμοζόμενες πολιτικές θέλουν να μετατρέψουν το ΥΠΠΟΑ σε διεκπεραιωτικό όργανο και την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς σε αναγκαίο κακό.

Φυσικά, βάσει των όσων ήδη ακούγονται, εκτιμούμε ότι το ΥΠΠΟΑ θα αξιοποιήσει ένα πλαστό επιχείρημα για την αθέμιτη αυτή μεταβολή. Θα παρουσιαστεί ως αποτέλεσμα της αδυναμίας πλήρωσης των θέσεων προσωπικού της τελευταίας προκήρυξης. Θα τα ρίξει, δηλαδή, στο έκτακτο προσωπικό και θα κατηγορήσει τους άνεργους ότι …δε θέλουν να δουλέψουν. Συγκεκριμένα, από τα 160 άτομα που συνολικά ζητούσε η προκήρυξη, έχουν έως τώρα αποδεχτεί 60 περίπου εργαζόμενοι, εκ των οποίων η πλειονότητα ανήκει σε όσους έχουν προϋπηρεσία κάτω των 6 μηνών. Φυσικά, οι αιτήσεις ήταν πολλαπλάσιες από τις θέσεις. Για παράδειγμα περίπου 120 ήταν οι μη απορριφθείσες αιτήσεις αρχαιολόγων για 25 συνολικά θέσεις εργασίας.  Ό,τι σπείρεις, όμως, θα θερίσεις, όπως λέει ο λαός. Οι απαράδεκτες συνθήκες δουλειάς, οι αυξανόμενες πιέσεις, τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα, η σταθερά καθυστερημένη πληρωμή των μισθών, οι απλήρωτες μετακινήσεις, η αυταρχική και εκδικητική στάση του ΥΠΠΟΑ είναι που οδήγησαν στην αδυναμία εξεύρεσης του απαραίτητου προσωπικού..

Απαιτούμε:

  • Κάτω τα χέρια από την αυτεπιστασία των αρχαιολογικών εργασιών στο Καστέλλι. Η ανάδειξη και προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι υπόθεση άμεσης και αποκλειστικής διαχείρισης από το ΥΠΠΟΑ και το κράτος.
  • Να σταματήσει η απαξίωση και υποβάθμιση του ΥΠΠΟΑ

Για όλα αυτά τα ζητήματα ο ΣΕΚΑ καλεί την ηγεσία του ΥΠΠΟΑ και τις υπηρεσίες του να αλλάξουν στάση και να αναιρέσουν άμεσα τα πολλά και σημαντικά προβλήματα που ήδη υπάρχουν ή προστίθενται. Ως Σύλλογος επιφυλασσόμαστε, στο αμέσως προβλεπτό διάστημα, και στο βαθμό που η ΕΦΑ και το ΥΠΠΟΑ δεν ανταποκριθούν σε μια προσπάθεια να λυθούν σε δικαίωση των εργαζομένων τα προβλήματα που περιγράφονται, να αξιοποιήσουμε κάθε σύννομο μέσο προστασίας των δικαιωμάτων των μελών και συναδέλφων μας.

 

Για τις αρχαιότητες στον σταθμό Βενιζέλου:

να προστατεύσουμε την αρχαία ιστορία

αποκαθιστώντας την πρόσφατη αλήθεια

 

Παρά τις ενστάσεις της αρχαιολογικής υπηρεσίας, ήδη από τη φάση σχεδιασμού, για τη χάραξη της διαδρομής του ΜΕΤΡΟ κατά μήκος της σύγχρονης οδού Εγνατίας και τους φόβους πως οι σωστικές ανασκαφές που θα ακολουθούσαν θα σήμαιναν αυτομάτως και την «ελεγχόμενη καταστροφή» των αλλεπάλληλων ιστορικών φάσεων του κέντρου της πόλης, οι πολιτικές αποφάσεις που έμελλε να διχάσουν σε όλα τα επίπεδα μια ολόκληρη πόλη είχαν παρθεί. Η πυκνότητα των τεσσάρων σταθμών (Πλ. Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Συντριβάνι) σε μήκος μόλις 1.400 μ. αποδείχτηκε ανώφελη, αναίτια και μη λειτουργική. Το επιχείρημα πως η κατασκευή ενός σταθμού στη θέση της πλατείας Αριστοτέλους αντί δύο (Βενιζέλου και Aγίας Σοφίας) θα προκαλούσε περισσότερες καθυστερήσεις στην εκτέλεση του έργου, λόγω της πυκνότητας των αρχαιολογικών αποκαλύψεων στη θέση της ρωμαϊκής αγοράς -με τις μνήμες στην παλαιότερη ιστορική ακύρωση της ανοικοδόμησης του Δικαστικού Μεγάρου στην ίδια θέση να ανασύρονται με ιδιαίτερα ευκολία και να δημιουργούν άλλου είδους επεξηγηματικές αλληλουχίες- δεν ήταν μόνο ανήθικα προσχεδιασμένο, αλλά και σαθρό. Οι πρόδρομες μελέτες και έρευνες, που δρομολογήθηκαν από την ίδια την εταιρία, είχαν ήδη καταδείξει πως σε όλη τη χάραξη του ΜΕΤΡΟ θα προέκυπταν ανθρωπογενείς επιχώσεις μέχρι το φυσικό έδαφος σε μέσο βάθος 10 μ. (η διακύμανση οφείλεται στη φυσική γεωφυσική κλίση). Η έκπληξη, λοιπόν, όσων ασχολήθηκαν και γνώριζαν για την κατασκευή του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης για τα όσα η αρχαιολογική σκαπάνη τελικώς αποκάλυψε, είναι τουλάχιστον υποκριτική.

Στο επίκεντρο μιας άνευ προηγουμένου διχαστικής λογικής, που επανέφερε στο προσκήνιο τις εμπλοκές της ελληνικής κοινωνίας αλλά και πολιτείας για τα οφέλη και τις ζημίες -ναι, τις ζημίες- της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς, βρέθηκαν και βρίσκονται ακόμη, όχι αδικαιολόγητα, οι αρχαιότητες του Σταθμού Βενιζέλου. Οι αγαθές προθέσεις περιττεύουν και οι σκόπελοι της ανάπτυξης αναδύονται εύκολα σε μια τοπική κοινωνία ταλαιπωρημένη όχι μόνο από τις οικονομικές συνθήκες που ενέσκυψαν την περίοδο κατασκευής του ΜΕΤΡΟ -ατυχής συγκυρία ακόμη και για τις αρχαιότητες- αλλά και από τους χειρισμούς κυρίως τοπικών πολιτικών παραγόντων και διοικητικών ιθυνόντων που απαρνιούνται την κοινωνική τους ευθύνη και εστιάζουν στις βραχυπρόθεσμες απολαβές μιας στείρας πολιτικής συναλλαγής. Σε αυτό το πλαίσιο, ο μνημειώδης αρχαιολογικός χώρος του Σταθμού Βενιζέλου στέκει μετά βίας ακόμη -ελπίζουμε όμως για πολύ- ως φάρος ιστορικής μνήμης και επισήμανσης πως η ιστορία διεκδικείται, στον 21ο αι. περισσότερο από ποτέ.

Αποτελώντας κατ’ ουσία ένα παλίμψηστο αστικής ιστορίας σαν από εύνοια της τύχης -προφανώς της αρχαιολογικής, όχι των άλλων που ουδεμία σχέση έχουν με τον πολιτισμό- αποκαλύφθηκε στα όρια του σκάμματος σε μια επιφάνεια 1.500 τ.μ. ένα πλήρες αστικό σύνολο της Ύστερης Αρχαιότητας με διάρκεια χρήσης τριών αιώνων, από τον 4ο αι. ως τον 7ο αι. μ.Χ., αποτελούμενο από:

1. τον κύριο οδικό άξονα (Decumanus) μήκους 76,60 μ., από ηφαιστειακό πέτρωμα, ο οποίος αποκαλύφθηκε σε όλο του το πλάτος (7,80 μ.), όπως αυτός προέκυψε μετά τη διαπλάτυνση του 6ου αι. μ.Χ., σε εξαιρετική κατάσταση διατήρησης με τα πεζοδρόμια πλάτους 5 μ.

2. τον cardo (κάθετο δρόμο) σε όλο του το πλάτος, πλαισιωμένο από πεσσοστήρικτες στοές πλάτους 3 μ.

3. Μνημειακό πρόπυλο στη διασταύρωση των δύο οδών

4. Ορθογώνια μαρμαρόστρωτη περίστυλη πλατεία στα νότια

5. Πλήρες δίκτυο αγωγών που χρησίμευε για την παροχέτευση των όμβριων υδάτων από την οδική αρτηρία

6. Τη βόρεια οικοδομική γραμμή καταστημάτων που καταπατούν το δημόσιο χώρο κατά τον 7ο αι. μ.Χ.

Η σημασία του μνημείου δεν έγκειται όμως μόνο στη συγχρονία του, καθώς μπροστά μας αποκαλύπτεται ταυτόχρονα, αδιάσπαστα και σε εξαιρετική κατάσταση διατήρησης η πολεοδομική οργάνωση της Θεσσαλονίκης της Ύστερης Αρχαιότητας, αλλά και στη διαχρονία του.Περιδιαβαίνοντας κανείς το σημείο αυτό, στο ίδιο σταυροδρόμι όπου σήμερα βρίσκεται ακόμη το εμπορικό κέντρο της πόλης με την ίδια ακριβώς διαρρύθμιση και την ίδια εμπορική χρήση (η αρχαιολογική έρευνα αποκάλυψε πως η επεξεργασία κοσμημάτων αποτελούσε αδιαλείπτως μια από τις κύριες δραστηριότητες που εξασκούνταν την περιοχή), δεν ανασυνθέτει απλώς την εικόνα που είχε η πόλη πριν από 13 και πλέον αιώνες, αλλά συνειδητοποιεί την ιστορική συνοχή του χώρου και του χρόνου, τον διαρκή «διάλογο» των μνημείων του χθες και του σήμερα, τις πρακτικές που μεταλλασσουν το χώρο (οι σημερινές παραβιάσεις δεν διαφέρουν από τις καταπατήσεις της βόρειας οικοδομικής γραμμής), τη σημασία τελικά της ιστορικής μνήμης για τον προσδιορισμό της τοπικής αστικής ταυτότητας.

Η απόσπαση, λοιπόν, του παραπάνω οργανικού πολεοδομικού συνόλου, ισοδυναμεί με διάσπασή του. Οποιοσδήποτε επιμερισμός των πολεοδομικών στοιχείων επιφέρει ανεπανόρθωτη ζημιά στην ιστορική του σημασία και πλήγμα στην ενότητά του που προσδιορίζεται από την παράλληλη συνύπαρξη τριών αιώνων σε ένα επίπεδο. Εκτός από την ερμηνευτική απώλεια, ωστόσο, εγκυμονούνται κίνδυνοι και για την ίδια την ασφάλεια του μνημείου. Η ευθύγραμμη διευθέτηση των δύο δρόμων δεν θα αποκατασταθεί στο σύνολό της, το σύστημα των αγωγών, τεκμήριο της κοινωνικής πρόνοιας της περιόδου, θα παραγκωνιστεί, ενώ η σαθρότητα των υλικών κατασκευής που χρησιμοποιούνται κυρίως στα κτίσματα της βόρειας οικοδομικής γραμμής, καθιστούν αν όχι αδύνατη, τουλάχιστον αμφίβολη την προοπτική αποκατάστασής τους.

Αν και η μέθοδος της απόσπασης, εφόσον συντρέχει σειρά προϋποθέσεων, υιοθετείται σε συγκεκριμένες περιπτώσεις στις σωστικές ανασκαφές, δεν είναι λύση που εγγυάται αυταπόδεικτα την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς. Η περίπτωση του αντίστοιχου τμήματος του Decumanus στο Σταθμό Αγίας Σοφίας που αποκαλύφθηκε και αποσπάστηκε κατά κύριο λόγο το 2012 (παρά τα όσα απολύτως διαστρεβλωτικά υποστηρίζει η κυβέρνηση της ΝΔ και το ΥΠΠΟΑ), αν και έχει συχνά χρησιμοποιηθεί από τους υπερασπιστές της λύσης της απόσπασης ως επιχείρημα ανακόλουθης στάσης της επιστημονικής κοινότητας ή, χειρότερα, ως ψόγος της αρχαιολογικής πολιτικής σε ζητήματα προστασίας, κατά το δύο μέτρα, δύο σταθμά, είναι τελείως διαφορετική.

Ο δρόμος με τον στυλοβάτη επτά κατά χώραν κιόνων αποκαλύφθηκε σε μήκος 95 μ. και πλάτος 2,50 μ. - 3,50 μ. εντός των ορίων του σταθμών, αλλά μόνο κατά το νότιο τμήμα του. Επιπλέον, από τη νότια οικοδομική γραμμή διατηρήθηκαν μόνο οι προσόψεις των κτισμάτων, καθώς οι πάσσαλοι της πασσαλοκουρτίνας που είχαν ήδη κατασκευαστεί προληπτικά για τη στήριξη του οδοστρώματος της Εγνατίας είχαν ήδη καταστρέψει το υπόλοιπο τμήμα τους.

Η απόσπαση του δρόμου, λοιπόν, σε αυτήν την περίπτωση δεν διασπούσε το σύνολο και κανένα κίνδυνο δεν εγκυμονούσε για την ασφάλεια του ευρήματος.

Ανάλογη λύση υιοθετήθηκε και στην περίπτωση του νυμφαίου από τη βόρεια είσοδο του ίδιου Σταθμού που βρισκόταν σε επαφή με τη βόρεια οικοδομική γραμμή του ίδιου Decumanusmaximus του 4ου αι. Η απόσπασή του για να κατασκευαστεί η βόρεια είσοδος ήταν απαραίτητη, ενώ για την επανατοποθέτησή του απαιτούνταν ο επανασχεδιασμός του φρέατος, όπερ και εγένετο. Σε κάθε περίπτωση, επρόκειτο για ένα μνημείο που η απόσπασή του δεν ενείχε κινδύνους ούτε για την κατάσταση του μνημείου, ούτε για την μελλοντική του ανάδειξη. Η επανατοποθέτηση του νυμφαίου, κατά δήλωση της εργολήπτριας εταιρίας, θα γίνει επί το συνόλω και όχι τμηματικά και στο ίδιο σημείο όπου βρέθηκε. Το ίδιο συνέβη και με τη μαρμαρόστρωτη πλατεία της νότιας εισόδου του ίδιου σταθμού.

Απορίες, επίσης, γεννιούνται για τον λόγο για τον οποίο η διατήρηση των αρχαιοτήτων στο Σταθμό Βενιζέλου έχει προκαλέσει τόση συζήτηση, αφού διατήρηση κατά χώραν με τη μέθοδο της κατάχωσης αποφασίστηκε και για την παλαιοχριστιανική βασιλική του σταθμού Συντριβανίου στην Έκθεση εφαρμόζοντας μηχανικές λύσεις που δεν απειλούσαν ούτε την κατάσταση του μνημείου, ούτε την ολοκλήρωση του έργου. Είναι σχεδόν προσβλητικό για την επιστημονική κοινότητα, αλλά και για την κοινωνία, να προβάλλονται ως αδύνατες ή μη συμφέρουσες, εφαρμόσιμες λύσεις σε ένα μηχανικό έργο, όπου το ζητούμενο είναι ακριβώς αυτό: η εφαρμογή.

Ολοκληρώνοντας, θα ήταν χρήσιμο να αναδειχθεί και μια άλλη πτυχή του ζητήματος που ελάχιστα έχει θιγεί, αλλά συμβάλλει στην διαμόρφωση μιας συνθήκης ικανής να εγγυηθεί τη διατήρηση του μνημείου και την ανάδειξη της σημασίας του. Η διατήρηση των αρχαιοτήτων στο Σταθμό Βενιζέλου δεν συνεπάγεται απλά τη δημιουργία ενός ακόμη αρχαιολογικού χώρου, μοναδικού κατά τα άλλα, καθώς θα ενσωματώνεται στο σταθμό και θα είναι ορατός και ανεμπόδιστα προσβάσιμος από κάθε χρήστη του μεταφορικού μέσου, αλλά εγγυάται τη συνοχή μιας ιστορικής διαδρομής. Από το πλήρως αναπτυγμένο ιστορικό σταυροδρόμι της Ύστερης Αρχαιότητας του Σταθμού Βενιζέλου, ο κάτοικος ή ο επισκέπτης της Θεσσαλονίκης θα ξεκινά μια διαδρομή στο χρόνο μεταβαίνοντας στο Σταθμό Αγίας Σοφίας όπου θα συναντά μέρος της συνέχειας του ίδιου δρόμου με τα νυμφαία και τις πλατείες στο Σταθμό και στις εισόδους αντίστοιχα για να καταλήξει στο Συντριβάνι, εκεί όπου άρχιζε στην ίδια περίοδο το ανατολικό νεκροταφείο της πόλης και βρέθηκε η extramuros παλαιοχριστιανική βασιλική. Τρεις συνεχόμενοι σταθμοί του ιστορικού κέντρου (Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Συντριβάνι), μια συνεκτική αρχαιολογική διαδρομή, ένα άλμα στο χρόνο και στο χώρο, στην σημαντικότερη βυζαντινή πόλη των Βαλκανίων, τη δεύτερη σημαντικότερη πόλη της βυζαντινής αυτοκρατορίας μετά την Κωνσταντινούπολη. Αν αυτό δεν είναι ευτύχημα της τύχης, τότε τι είναι;

Όχι στην απόσπαση των αρχαιοτήτων του σταθμού Βενιζέλου!

Όχι στα πολιτικά και οικονομικά παιχνίδια σε βάρος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς! Όχι στην εργολαβοποίηση του Πολιτισμού!